De gemiddelde kijktijd van televisie neemt af. In vergelijking met een jaar geleden is de daling ongeveer 7%. Dit heeft voor een deel te maken met de invoering van de Gouden Standaard in het Kijkonderzoek, het ontbreken van een groot sportevenement zoals de Olympische Winterspelen vorig jaar en niet te vergeten het weer. De Stichting KijkOnderzoek heeft een analyse gemaakt van de kijkcijfers in combinatie met de buitentemperatuur. Op basis van deze analyse kan ongeveer eenderde van de daling van de kijktijd verklaard worden.
Terwijl de kijktijd op televisie daalt neemt het bereik van de “˜televisiezenders‘ op internet juist fors toe. Dat geldt voor alle televisiezenders. Tien is qua toename koploper met +128% in vergelijking met een jaar geleden. Bij de twee grootste partijen (NPO en RTL) is de toename veel geringer, maar met 17% en 19% nog altijd flink te noemen.
Tabel 1: ontwikkeling online bereik (internet) en kijkdichtheid (televisie) april 2007 ten opzichte van april 2006:
Bron: Stichting KijkOnderzoek en STIR, april 2006/2007
TV=tijdvak 18-24 uur
Bij de publieke omroep is de daling van de kijkdichtheid met -5% het kleinst. Bij RTL zien we de grootste daling. Hier is het kijkvolume 22% afgenomen in vergelijking met een jaar eerder. De stijging en daling is dus niet overal even groot. Dat geldt ook op doelgroepniveau. De kijkdichtheid van jongeren bijvoorbeeld bij de publieke omroep is juist gestegen ten opzichte van vorig jaar. Bij RTL valt op dat de oudere kijkersgroepen minder naar de RTL-zenders zijn gaan kijken en dat de online aanwas vooral uit de groep 13-19 jarigen komt. Ook bij SBS en Tien is de online groei van 13-19 jarigen het grootst.
Een tweede vergelijking die we kunnen maken is de ontwikkeling van de kijktijd op televisie en aantal bezoeken aan de websites de televisie-exploitanten. In onderstaande grafiek is de kijktijd televisie per week geïndexeerd ten opzichte van dezelfde week in 2006. Ook is het aantal bezoeken aan de “˜televisie-websites‘ van NPO, RTL, SBS en Tien geïndexeerd. In de eerste zeventien weken (eind april) van 2007 staat de cumulatieve index van televisie op 90 en die van internet op 134. Met andere woorden: daar waar de televisiezenders 10% inleveren op kijktijd hebben ze online 34% meer bezoeken op hun websites. Blijkbaar heeft het weer alleen invloed op het televisiekijken en niet op het surfen naar de tv-websites. Of zou die groei van 34% bij slecht weer nog hoger hebben gelegen?
Grafiek 1: index kijktijd televisie en aantal bezoeken tv-sites week 1-17 2007 ten opzichte van week 1-17 2006
Bron: Stichting KijkOnderzoek/STIR, april 2006/2007
Dit artikel verscheen eerder in Broadcast Magazine (# 258, 15 juni 2007)
Reacties