Nou, we zijn er maar druk mee met die oplagecijfers. Na de dagbladen en tijdschriften zijn tot slot de vakbladen aan de beurt. In dit segment van de printmarkt is een stijging te zien die veroorzaakt wordt door nieuwe titels. De bestaande 358 titels dalen 3%, maar de 36 nieuwe titels hebben samen een veel grotere oplage dan de zeven verdwenen titels. Per saldo stijgt de markt dus met 4% en komt het totaal aantal verspreide exemplaren uit op 4,7 miljoen en een beetje.
Bron: HOI Instituut voor Media Audits
Ook hier een top 10 titels die door een aantal nieuwkomers eveneens 4% stijgt:
Top 10 vakbladen naar oplage
Bron: HOI Instituut voor Media Audits
Het leuke van de vakbladenmarkt is die keur aan titels. Er zijn zoveel bladen waarvan je het bestaan niet weet. Ook in dit rijtje zie ik er weer een paar, terwijl ik toch jaarlijks die top 100 maak voor Media Facts. Daarin kom je titels tegen als Aannemer, Bloem en Blad, Nederlands Tandartsenblad, Bakkerswereld, Tweewieler, Snackkoerier, en niet te vergeten Trekker & Werktuig.