KPMG onderzocht onlangs op internationaal niveau de nieuwsconsument. Hieruit blijkt dat 40% van de consumenten de krant als het belangrijkste medium zien, gevolgd door de televisie met 38%. Radio is voor 12% het meeste favoriete medium en slechts 8% geeft de voorkeur aan het internet. Vooral Nederlanders en Duitsers beschouwen de dagbladen als de voornaamste bron om op de hoogte te blijven van het nieuws. Daarnaast is het wereldwijd vooral de groep consumenten ouder dan 45 jaar die de krant als de belangrijkste nieuwsbron ziet. Bij de Amerikanen en de groep jongeren in de leeftijdscategorie van 18 tot 34 jaar blijkt de krant het minst populair. Deze groep doet vooral een beroep op het internet.
De resultaten komen uit een onderzoek van KPMG onder 3000 nieuwsconsumenten in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, Spanje en Nederland, in leeftijd variërend van 18 jaar tot 65+.
30% van de Nederlandse jongeren onder de 34 jaar geeft de voorkeur aan de krant. In Engeland, Amerika, Duitsland en Spanje is dit percentage significant lager. Vooral in Spanje gebruiken jonge mensen in de leeftijd van15 tot 24 jaar het internet voor het nieuws. Van de Spaanse jongeren gebruikt 70% het internet als bron voor het nieuws en ook in Duitsland is deze groep groter dan in Nederland.
KPMG: “Nederlandse jongeren houden vergeleken met andere landen veel meer vast aan de traditionele bronnen, zoals de krant en ook in de hogere leeftijdscategorieën is de krant populairder dan het internet. Nieuwe, gratis kranten op tabloid formaat zullen in Nederland dan ook succesvol blijven. Voor de uitgever ligt de uitdaging vooral in de juiste mix van zowel traditionele als nieuwe media en daarin aandacht voor én regionale verschillen én verschillen in leeftijd bij de consument.”
Bron: persbericht KPMG
De PDF staat overigens hier zie ik nu.