Newcom kwam eerder deze week met een update over het gebruik van social media in Nederland. Het bureau houdt sinds 2010 jaarlijks de peilstok in de markt van social media. Dit jaar de zevende editie met een representatieve n van 8.194 (15+). De belangrijkste uitkomsten zijn dat WhatsApp het grootste sociale platform is en dat de groei nog niet uit Facebook en YouTube is. Facebook groeit met name onder ouderen, bij de jongeren (15-19) is sprake van een daling van 8 %. Instagram stijgt relatief het sterkst en is de top-5 binnengedrongen. Bij LinkedIn is de groei er qua aantal gebruikers wel uit, maar het dagelijks gebruik is iets toegenomen. De daling van Twitter uit 2016 heeft zich niet doorgezet, maar er is ook geen sprake van een stijging. Instagram en SnapChat blijven groeien en zijn met name populair onder jongeren. Het rapport is hier te bestellen.
Wat ik altijd wel vreemd vind aan dit onderzoek is dat ik ook in de steekproef zit. Nu al twee jaar achter elkaar. ‘k Krijg altijd keurig een mailtje met de vraag of ik mee wil doen en of ik het rapport wil ontvangen. Maar dat mag toch geen incentive zijn om mee te doen? En als professional in het mediavak ben ik zo a-typisch als kweeniewat. Zitten jullie ook in die steekproef?
Visual via Adweek