GfK rapporteerde zojuist over de online bezoekcijfers over oktober. In die maand bezochten Nederlanders bijna 13 miljard keer websites en apps. Omgerekend is dat zo’n 900 bezoeken gemiddeld per persoon. Per dag is dat 30x. Ten opzichte van twee jaar geleden is dit een stijging van 30%. die groei is volgens GfK voornamelijk afkomstig van het aantal bezoeken via apps. Het merendeel van alle bezoeken (57%) gebeurt inmiddels via apps en dan vooral via de smartphone. In de andere 43% worden websites bezocht en hierbij is het grootste aandeel afkomstig vanaf de pc/laptop. De tablet lijkt er een beetje tussenuit te vallen, althans voor wat betreft sitebezoek. Dat apps de meeste bezoeken genereren geldt voor veel grote categorieën als social media, gamen en chatten. Zoekmachines hebben hierin een afwijkend patroon, 70% van alle bezoeken gebeurt via de websites, vooral afkomstig van pc/laptop. Maar ook vanaf de tablet worden vaker apps dan sites bezocht.
In GfK DAM wordt het bezoek aan alle websites en apps gemeten, die op individueel niveau en geclassificeerd tot ruim drieënhalf duizend merken beschikbaar zijn voor analyse. Zo is bekend dat de helft van de bezoeken op de smartphone afkomstig is van de twaalf grootste merken. Het gebruik van de tablet is gevarieerder, 56 merken leveren de helft van alle bezoeken. Op de pc/laptop is het gebruik nog gevarieerder met de helft van alle bezoeken afkomstig van 156 verschillende merken. Een top 50 merken is hier te zien op basis van maandbereik.
Google en Facebook staan bij alle apparaten in de top, evenals YouTube, e-mail, online bankieren en nieuwsmerken. Bij smartphone staat verder WhatsApp op de eerste plek met het hoogste aantal bezoeken.
In onderstaande grafiek staat het aantal bezoeken aan websites en apps per device.