Zojuist druppelden de kijkcijfers van november binnen. De eindstand is 194 kijkminuten per dag (6+), inclusief uitge(s)teld kijken. Dat is 4% lager dan november vorig jaar. We kunnen alvast een solide prognose maken van het jaargemiddelde. Die zal – als er geen rare dingen gebeuren – zo rond de 183 minuten komen te liggen. De daling van de kijktijd ten opzichte van 2015 is dan eveneens 4%. Het aandeel lineair neemt hierin 1% af naar 93% ten gunste van uitgesteld kijken (7%). Hiermee lijkt het alsof de groei van uitgesteld kijken wat afneemt. Dit zijn cijfers van 6+. Op doelgroepniveau zijn de verschillen soms veel groter. Een ander interessant fenomeen is het ‘overig schermgebruik’. Dat wordt sinds juni van dit jaar ook gerapporteerd in de maandstatistieken van SKO. Voor november werden 11 minuten geteld en dat zijn minuten die worden besteed aan zaken als video on demand, gaming, foto’s kijken etc. In vergelijking met de 15 minuten uitgesteld kijken is dat een behoorlijk volume. Samen 26 minuten. Per dag.
Het overig schermgebruik is eigenlijk onbekend schermgebruik, want we weten niet precies wat er in die tijd gebeurt op het scherm. In een artikel van Screenforce over Smart TV’s, wordt gesuggereerd dat een deel van het overig schermgebruik opgaat aan bijvoorbeeld Netflix en dat is natuurlijk geen gekke gedachte. Hetzelfde geldt voor gamen. Moderne Smart TV laten nou eenmaal gemakkelijk andere devices en diensten toe en inmiddels is Smart TV gemeengoed geworden. 37% van de huishoudens heeft zo’n ding, volgens hetzelfde artikel van Screenforce, en op dit moment is 74% van alle verkochte toestellen ‘smart’.
De volgende stap is het adressable maken van al die toestellen. Nog niet iedereen heeft z’n Smart TV online staan, maar dat zal ook niet lang meer duren. En dan is het nog maar een klein stukkie richting programmatic.
Prachtige markt werken we toch . . .