De online kijkcijfers van SKO laten weer een opgaande lijn zien. Eerder was te zien dat vanaf januari tot en met augustus de curve een dalende trend had, maar vanaf september die omgebogen naar een stijging. We zijn nog niet op het niveau van januari, maar toch. In de eerste week van september vond SKO 1,5 miljoen mensen die online naar de content van NPO, RTL en/of SBS hebben bekeken. Een maand daarvoor waren dat er nog 1,1 miljoen. In de eerste week van oktober liep de teller op tot 1,6 miljoen. Ter vergelijking: in de eerste week van januari waren er nog 2 miljoen mensen online actief met de genoemde content. NPO blijft de grootste, maar de afstand tot RTL is minimaal. SBS moet de twee reuzen voor laten gaan (zie grafiek na de break). De desktop geldt nog steeds als belangrijkste device, gevolgd door de tablet. De smartphone is vreemd genoeg hekkensluiter met een aandeel van zo’n 25%. In week 23 heeft de smartphone een vreemde uitschieter.
Bereik x 1.000 per portal (6+)
Bereik x 1.000 per device (6+)
Expeditie Robinson van 6 oktober was in week 40 het best bekeken programma online. Het haalde 190.000 kijkers met een gemiddelde kijktijd van 40 minuten. GTST was maandenlang de nummer é´´n voor de zomervakantie, maar eindigde in week 40 op de 4e plaats.
Beste bekeken programma’s
Geven we weer het weer de schuld? Feit is dat het beduidend warmer was dan september in andere maanden. En zon buiten = mensen buiten.
ik neem aan dat je het herstel niet wijdt aan het weer, Jacques?
Vermoed dat het prachtige weer in september voor een ‘negatief sentiment’ zorgde en dat oktober met meer regulier weer de kijkcijfers dichtbij het langjarig normaal gemiddelde liggen.
Omgekeerd: er waren regenachtige zomerweken die zorgden voor onverwacht hogere kdh’s.