Het luisteronderzoek dat de ‘currency’ voor radio produceert, gaat op de schop. De dagboekjes verdwijnen en daarvoor in de plaats zou de Stichting Luisteronderzoek (NLO) graag gebruik maken van een elektronische meting. De eisen en wensen hiervoor zijn samengevat in een Request for Proposal (RfP) die vanaf 2 september beschikbaar is gesteld. De wens om met een passieve elektronische meter te gaan werken is tweeledig. Allereerst heeft NLO de ambitie om fijnmaziger te gaan meten. Nu wordt het luistergedrag op kwartierniveau vastgelegd. Bij een elektronische meting zou dat net als bij TV op minuutniveau kunnen. Hier zijn in het verleden al wat experimenten mee gedaan. De tweede aanleiding voor een elektronische meting is de belasting van de respondenten. Die zou nu te hoog zijn met het invullen van het dagboekje en de herkenning en identificatie van de radiozenders. Die functies kunnen prima worden overgenomen door passieve meters en software.
Als laatste innovatie noemt NLO de rapportagefrequentie. Nu wordt er nog maandelijks gerapporteerd, maar dat zou in de toekomst wel eens vaker kunnen gebeuren. Hoe vaak is niet bekend gemaakt. TV doet dagelijks verslag van de kijkcijfers, print komt eens per halfjaar met een update, buitenreclame doet elk kwartaal een update van de objecten en online komt net als radio met maandelijkse rapportages en cijfers.
NLO nodigt onderzoeksbureaus uit om een voorstel in te dienen voor de uitvoering van het nieuwe luisteronderzoek. Het streven is om begin 2017 tot een bureaukeuze te komen. De RfP is op aanvraag beschikbaar bij het NLO bureau. Het onderzoek gaat over de periode 2018-2020.