Afgelopen dinsdag presenteerde het bureau Totta Research de nieuwe top 100 meest verleidelijke merken. Amsterdam en Rotterdam zijn dit jaar voor het eerst opgenomen in de lijst en eerstgenoemde dendert meteen binnen op de eerste plaats. De Brandscan, het instrument waar Totta Research mee meet, heeft eind 2015 de merkverleiding van 100 merken onder 7.500 consumenten getoetst. Het onderzoek maakt gebruik van een wetenschappelijk en gevalideerd model, genaamd 23plusone. Dit model omvat 24 door Totta gedefinieerde universele drijfveren, waaronder veiligheid, plezier en aanzien. Hoe beter een merk in staat is al deze drijfveren aan te spreken, hoe verleidelijker het merk is. Amsterdam spreekt de 24 drijfveren het sterkst aan en staat daarmee op de eerste plaats.
Gevoelens als ontdekken, trots, individueel, creatief, luxe, plezier en vrijheid worden het sterkst ervaren. Amsterdam roept zodoende veel en uiteenlopende gevoelens op, wat het merk juist interessant en verleidelijk maakt. Volgens Totta belandde Rotterdam op de negentiende plek omdat het in vergelijking met Amsterdam de drijfveren iets minder sterk weet aan te spreken. De stad scoorde wel hoger als gekeken wordt naar de gevoelens presteren, invloed en trots.
Andere verleidelijke merken die tot de top 5 behoren zijn: RTL4, Google (vorig jaar nummer één), Apple en YouTube. Interessante dalingen ten opzichte van vorig jaar zijn Hema en Google. Vorig jaar stond Google nog op de eerste plaats, dit jaar is het merk gezakt naar de twaalfde plek. Opvallend is volgens Totta ook de plek van Hema. Dat het merk zich in lastige tijden bevindt is terug te zien in deze ranking; vorig jaar nog een tweede plek, dit jaar gedaald naar de vijftiende plaats.
Onderzoeksverantwoording
De Brandscan is een grootschalig onderzoek waarbij 100 merken zijn meegenomen. In totaal hebben er 7500 Nederlanders van 18 jaar en ouder aan deelgenomen die zijn geworven via een extern panel. Het veldwerk heeft gelopen van 25 november tot 8 december 2015. De Brandscan toetst de drijfveren aan de hand van de Intuïtieve Associatie Test.. Deze test maakt gebruik van gamification, zoals tijdsdruk en visuele stimuli.