Bijna elf jaar geleden heb ik ’s gepoogd om uit te leggen dat er zoiets is als een online GRP. Feitelijk kwam het er op neer dat contacten hetzelfde zijn als GRP’s, je moet ze alleen even omrekenen. Het artikel schreef ik naar aanleiding van de STIR-cijfers (ja, die) en was bedoeld om vanuit online meer aansluiting te krijgen bij de traditionele media waaronder televisie. Hoongelach viel mij ten deel. De discussie werd op Marketingfacts verder aangeslingerd door Lianne van der Kruk, destijds voorzitter van STIR en ook daar kwamen we niet verder. Maar ja, dat was bijna elf jaar geleden. En wat lezen we vandaag: er is een app die de kosten per GRP omrekent naar kosten per 1.000 (CPM). De app is geproduceerd door GroupM en BrandDeli en geeft na het invoeren van een tarief per GRP meteen de kosten per 1.000 (of andersom) en dat voor een aantal standaard doelgroepen. Met alle respect, maar het voelt een beetje als oude wijn in nieuwe zakken. Dat is precies wat we toen wilden uitleggen. De eenheden GRP en CPM zijn volledig met elkaar te vergelijken.
Stel je betaalt € 1.000,- voor 1 GRP op televisie (13+). De vraag is dan, wat zijn de kosten per 1.000 contacten? De app gaat dan dit voor je berekenen: je deelt dan € 1.000,- door 1% van 14.246.000 en vermenigvuldigt dat met 1.000. Daar komt € 7,02 uit. Andersom kun je ook uitrekenen wat de kosten per GRP zijn als je CPM-tarief op € 2,- staat. Voor 13+ is dat dan € 285,- (probeer maar). Het is dus precies hetzelfde. De app maakt alleen het prijsverschil tussen twee verschillende media sneller duidelijk. Terecht merkt Buter van GroupM op dat er ook nog zoiets is al de kwaliteit van een contact. Dat geldt ook voor die wijn. Daar zit ook veel kwaliteitsverschil in.