In het voorjaar publiceerde ik een analyse over het verschil in surfgedrag tussen mannen en vrouwen. Conclusie was toen dat vrouwen meer emotionele surfers zijn dan mannen. De analyse leverde de nodige discussie op. Nu zie ik op Marketing Online een onderzoek met min of meer vergelijkbare uitkomsten. Er staat letterlijk “Vrouwen gebruiken internet op een ander manier dan mannen.”
Uit een onderzoek van het Engelse Pigsback.com – een consumer loyalty-site met 300.000 leden – zijn enkele belangrijke elementen van online marketing richting vrouwen naar voren gekomen.
Marketing Online: Creëer gemeenschapsgevoel, een gevoel van “˜belonging‘. Vrouwen zoeken interactie en binding en ontwikkelen een emotionele band met een merk. Voor vrouwen is ook contact met andere mensen belangrijker dan voor mannen: bijna twee derde van de forumdeelnemers bestaat uit vrouwen.
Beloon leden/bezoekers op een manier die waardevol voor ze is. Bijvoorbeeld in de vorm van waardevolle informatie, aanbiedingen of bonuspuntenprogramma‘s. Spaarpunten spreken vrouwen meer aan dan mannen. Mannen reageren sterker op advertenties (de buttons- en banneraanpak), vrouwen komen eerder bij een aanbod terecht via de meer generieke gebieden van de site. Vooral een shopping mall-omgeving is effectief.
Ik kon het onderzoek op Pigsback zo gauw niet vinden, maar zal het aanvragen en indien mogelijk hier linken.