In het derde kwartaal van dit jaar zijn de bestedingen aan radioreclame wederom gedaald. In de eerste helft werd al 3,6% minder uitgegeven, in Q3 was dat bijna 6% minder in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In totaal werd in Q3 ruim € 42 miljoen uitgegeven aan radioreclame. Dat is € 2,5 miljoen minder dan in Q3 2014. Het aantal adverteerders is wel toegenomen, namelijk van 815 vorig jaar naar 862 dit jaar. De spotbestedingen in het derde kwartaal van 2015 komen uit op € 39,5 miljoen, oftewel een daling van € 2,8 miljoen euro. De non-spotbestedingen zijn met 3 ton gestegen naar bijna 2,6 miljoen euro, zodat de daling van de markt volledig voor rekening komt voor spot-advertising.
Volgens de ‘bruto’ Nielsencijfers is Kruidvat net als vorig jaar de grootste radioadverteerder in het derde kwartaal. Renault stijgt naar de tweede plaats (was nummer 93 in 2014) en Ziggo zakt een plaats naar de derde positie. Retail is veruit de grootste branche op radio en transport is een goede tweede. Deze twee branches hebben in het derde kwartaal van dit jaar respectievelijk 16,7% en 15,4% meer op radio besteed. De nummer drie qua branches, financiële dienstverlening, is juist flink gedaald, met 16,6%.
De netto bestedingscijfers zijn afkomstig van RAB, die ze zijn beurt weer onttrekt van de aangesloten exploitanten.
De TV-cijfers zijn helaas niet meer beschikbaar op kwartaalniveau, dus moeten we wachten tot 2016.