Elke maand publiceert Adformatie de top 50 merken en bijbehorend bereik uit het panel van GfK DAM. Dat is het online bereiksonderzoek dat GfK na het stoppen van DDMM op eigen kracht heeft doorgezet. Uit de laatste cijfers blijkt dat het aandeel van de PC is gedaald en dat de smartphone en tablet blijven doorgroeien. Uit de DDMM-Nieuwsbrief 4 van vorig jaar blijkt dat de PC/laptop nog een aandeel hebben van 32% in het totaal aantal bezoeken dat online wordt afgelegd aan een app of website. Nu, een jaar later, is dat gedaald naar 28%. De smartphone had vorig jaar nog een aandeel van 43% en staat nu 45%. De tablet is eveneens gestegen met 2% en staat nu op 27%. De groei van ‘mobiel’ komt vooral door de grotere applicaties zoals Whatsapp, Facebook, Google en YouTube. Zij voeren de bereiksranglijst aan en vergroten hun aandeel. Maar in de top 10 staan ook drie Nederlandse merken. Marktplaats, Nu en Buienradar staan op de plekken 7, 8 en 9 en op 12 en 13 vinden we de ANWB en NOS.
Vooral Buienradar en ANWB kennen gezien het seizoen en de vakanties een flinke opsteker. Maar ook merken als Accuweather, Booking en Vakantieveilingen doen het goed in de maand juli ten opzichte van de maand ervoor. De dalers van juli zijn Twitter, Telegraaf, Dropbox, Google+, Skype, spotify en WordPress.
Het digitale mediabereiksonderzoek GfK DAM, wordt sinds september 2013 uitgevoerd door middel van een continu panelonderzoek in samenwerking met PMA, Platform Media Adviesbureaus. Het onderzoek was ook bekend onder de naam Dutch Digital Media Measurement DDMM, maar zoals gezegd is dat op initiatief van VINEX gestopt. GfK heeft toen besloten om het onder de naam GfK DAM voort te zetten.
Het panel is zodanig samengesteld dat het representatief is voor de Nederlandse bevolking. De internetters binnen het panel laten hun pc of laptop tracken door middel van meetsoftware van GfK LEOtrace©. Daarnaast is bij een deel van de panelleden ook het gebruik van hun smartphone en/of tablet gemeten met de LEOtrace© Mobile meter. Mobiel bereik wordt sinds april 2014 gemeten, zowel op Android als op iOS apparaten.
In de metingen komen alle websites en apps voor die door de panelleden worden bezocht. Al deze websites en apps worden gerapporteerd, zowel op titel als geaggregeerd tot merken. Zo kan gepland worden op online merken, op platformen en op devices.
De stats van GfK DAM staan hieronder weergegeven:
Visual via PCOB.