Eén was al een tijdje uit en de andere viel zojuist op de mat. Eén telt 450 pagina’s de ander 236. Eén gaat over meer traditionele media en telt één hoofdstuk Online media. De andere splitst Online media uit in 12 hoofdstukken, aangevuld met 9 hot topics, maar rept weer met geen woord over oplages en kosten per GRP. De één is afkomstig van een mediabureau, de ander wordt bij elkaar geschreven door bloggers. De één is 10 jaar oud, de andere 20. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar er is ook een overeenkomst: de één sponsort de ander en de ander sponsort de één. We hebben het over het Marketingfacts Jaarboek 2015-2016 en het Mediafeitenboekje van Carat, editie 2015. Twee boekies voor de paarse broekies, stampvol feiten en cijfers en soms akelig actueel voor papier. Ga d’r maar aanstaan. Talloze gastschrijvers, experts of andere scribenten die hun bijdrage leveren aan één van deze twee boeken. Je moet ze achter hun (paarse) broek aan zitten, feiten checken, teksten redigeren, plaatjes zoeken, grafieken maken en noem maar op. Hulde dus voor de initiatiefnemers en hun teams.
De boeken zijn handig en vooral zeer kostenefficiënt. Bergen informatie voor een paar tientjes. De combinatie van de twee jaarboeken is mooi. Carat rapporteert over de ontwikkelingen in de traditionele mediahoek, Marketingfacts graast in de wereld van interactieve marketing. Beide geven veel achtergrondinformatie, cijfers en ontwikkelingen en beschrijven elk onderwerp op een zeer toegankelijke manier. Carat al 20 jaar en Marketingfacts alweer 10 jaar. Time flies.
Carat maakt dit jaar een voorbehoud over de papieren editie van 2016. Edwin Rietberg schrijft dat Carat nog graag het mediaoverzicht wil blijven maken, maar of dat in een boekje is, of digitaal of beide, daar is hij nog niet uit. Ik denk dat Marco en z’n team daar ook wel ideeën over hebben. Misschien één gezamenlijke database? Ik heb nog wel een URL over. . . .