Lijstjes doen het altijd goed. Vooral op zo’n cijferblog als dit en al helemaal als het media-gerelateerde lijstjes zijn. Vandaag kwam de top 25 mediamerken uit, editie 2015. Het is een product van Tijdschrift voor Marketing en Interbrand en geeft een overzicht van de merken die het beste scoren op o.a. authenticiteit, relevantie, differentiatie, consistentie, aanwezigheid en begrip. De ranking komt uit een onderzoek van Multiscope, die ruim 1.000 respondenten aan de tand voelde over 100 mediamerken. De top 25 2015 wordt aangevoerd door Facebook, gevolgd door NOS en National Geographic. In de top tien zijn vijf online merken te vinden en vijf TV-merken. Daarmee domineren de online- en TV-merken de top 25. Sky Radio is het eerste (en enige) radiomerk in de lijst en zien we op de elfde plaats, gevolgd door Voetbal International. VI is van origine een printmerk, maar heeft daar inmiddels veel online en TV aan toegevoegd. Maar liefst elf merken zijn nieuw in de top 25 van 2015, waaronder NPO1, 24 Kitchen, LinkedIn en Netflix. Onderstaand een overzicht en analyse van de top 25 uit 2013, 2014 en 2015.
De top 25 voor 2015 ziet er als volgt uit:
Als je langer terugkijkt is te zien dat slechts vijf merken uit 2013 nog terug te vinden zijn in de top 25 van 2015. De overige 20 merken zijn langzamerhand verdwenen. In 2014 waren nog elf merken zichtbaar, die ook in 2015 nog meekwamen in de top 25. Blijkbaar is de lading van mediamerken erg vergankelijk of worden merken vervangen door nieuwe merken. In 2014 bijvoorbeeld stonden Nederland 1 en Uitzending gemist nog op een 3e en 4e plaats. In 2015 lijken ze te zijn vervangen door NPO1. TVGids.nl stond in 2013 nog fier op een zesde plaats, maar is sindsdien niet meer teruggekeerd in de top 25.
De merken die wel in 2013 en 2014 voorkomen, maar niet meer in de top 25 van 2015 zijn:
In de tabel is geen online merk te vinden. Wel zien we zeven radiostations, vijf landelijke dagbladen (incl. Metro) en zes TV-merken. Althans merken die van huis uit bij dat mediumtype horen. De reden dat we spreken over merken is dat veel ’titels’ allang niet meer tot één mediumtype horen. Een ’titel’ heeft tegenwoordig verschillende verschijningsvormen en worden via een ‘merk’ samengevoegd tot een entiteit.