Vandaag publiceerde het onderzoeksbureau Totta Research een top 100 meest verleidelijke merken. Met het instrument Brandscan heeft het bureau eind 2014 zo’n 9.000 respondenten ondervraagd op basis van het 23plusone-model. Geen idee waarom dit geen 24-model heet, maar goed. Totta stelt dat ratio wel een rol speelt, maar dat mensen in 95% van de gevallen intuïtief, op basis van emotie, keuzes maken ten aanzien van merken. Verleidelijke merken raken mensen in hun hart en zetten onbewust aan tot (koop-)gedrag. Uit de meest recente Brandscan blijkt dat Google het meest verleidelijke merk is, doordat het merk onze emotionele drijfveren het beste aanspreekt. Tesla is het meest verleidelijke automerk.
De basis van de Brandscan is zoals gezegd het 23plusone-model. Dit wetenschappelijke model omvat onze 24 (ik zei het toch!) universele emotionele drijfveren, waaronder veiligheid, plezier en aanzien. Hoe beter een merk in staat is deze drijfveren aan te spreken, hoe verleidelijker het merk is. Deze veelal onbewuste en sociaal gevoelige drijfveren zijn in kaart gebracht met een innovatieve meetmethode, de Intuïtieve Associatie Test. Deze test gebruikt gamification, tijdsdruk en visuele stimuli om bewuste processen zoveel mogelijk te minimaliseren, aldus Totta.
Top 100 verleidelijke merken
Google spreekt ons in de brede zin van onze belangen aan. Het blijkt dat wij ons verbonden voelen door dit merk, maar tegelijkertijd voelen we ons ook creatief en invloedrijk als we aan het merk Google denken. De overige verleidelijke merken in de top 5 zijn respectievelijk Hema, YouTube, Samsung en KLM. Daarbij is KLM het merk dat ons het meest trots laat voelen. Apple eindigt op de zevende plek en heeft hiermee de strijd verloren van Samsung. Uit de Brandscan blijkt dat Apple minder sterk onze drijfveren ongebonden/onafhankelijk, ontspannen/zorgeloos en prestatie/vooruitgang aanspreekt dan Samsung.
Een ander opvallend resultaat is dat Tesla het meest verleidelijke automerk is, ondanks het feit dat het merk nog maar kort grootschalig actief is op de Nederlandse automarkt. Het laat hiermee merken als BMW en Audi, die in een eerder grootschalig onderzoek naar voren kwamen als het meest verleidelijk, achter zich. Het merk spreekt de meeste drijfveren aan en onderscheidt zich daarnaast sterk van alle andere automerken. Tesla is bijvoorbeeld het enige automerk dat onze behoefte naar een betere wereld sterk raakt, maar ook onze drijfveer om uniek en vaardig te zijn.
Nagekomen bericht van Totta: 23plusone is zo gekozen omdat de 24ste drijfveer (escapisme: ontspannen/zorgeloos) later werd geïdentificeerd! En klinkt ook iets sexy-er dan ’24-model.”