De zakelijke beslissers zijn druk, heel druk. Hoe druk? Dat bracht DMS in kaart met een aanvullende studie over de tijdsbesteding van die zakelijke beslissers. Het resultaat staat in een whitepaper dat downloadable is vanaf de site van DMS. DMS is ooit groot geworden met het meten van bereik onder de zakelijke beslissers, maar nu is daar een aanvullende studie aan toegevoegd. De stichting stelde o.a 7 regels op waar je aan moet denken als je die drukke jongens (en meisjes) wil bereiken. Het vergeleek ook de gemiddelde dagbesteding van ‘de Nederlander’ met die van de zakelijke beslissers. Wat blijkt, ze slapen een half uur korter in de week, werken (uiteraard) veel langer en hebben daardoor minder vrije tijd. Gek genoeg zijn ze niet veel langer onderweg op werkdagen en werken ze in het weekend niet overdreven langer dan wij als gewone burgers. Zie tabel:
Waarin de zakelijke beslisser zich sterk onderscheidt van de gemiddelde Nederlander is het mediagebruik. Hij of zij besteedt maar liefst 9 uur en 7 minuten op een doordeweekse dag aan media, maar doet er van alles naast. Dat is 20 minuten meer dan de gemiddelde Nederlander. In het weekend is het juist andersom: dan maakt de gemiddelde Nederlander met 8:03 ruim drie kwartier langer gebruikt van media dan de zakelijke beslisser, die dat gedurende 7:16 doet. Opmerkelijk is dat de tijd die een zakelijke beslisser uitsluitend – dus zonder er iets naast te doen – aan media besteedt met 2:20 maar liefst een uur minder is dan de gemiddeld Nederlander. In het weekend krimpt het verschil weliswaar tot 43 minuten – in totaal 3:07 – maar de kloof blijft aanzienlijk.
Om toch in contact te komen met de zakelijke beslissers stelde DMS 7 regels op. Die luiden:
Verantwoording
Voor de aanvullende studie is gebruik gemaakt van een secundaire analyse op Media: Tijd, het tijdsbestedingsonderzoek. Media: Tijd bestaat uit een grootschalig onderzoek onder 2.947 personen van 13 jaar of ouder, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK. Voor het tijdsbestedingsonderzoek hebben respondenten een dagboek ingevuld: 90% van de respondenten deed dit zelfstandig in een online dagboek, de overige 10% werd telefonisch ondervraagd over de voorgaande dag. Online respondenten vulden het dagboek voor het merendeel zeven dagen lang in en minimaal vier dagen. Van respondenten die telefonisch meededen, werden vier dagen vastgelegd. De populatie bestaat uit personen van 13 jaar en ouder.
Teneinde de zakelijke beslissers uit te kunnen filteren is het algemene databestand verrijkt met extra kenmerken. Er is een doelgroep (20+) samengesteld waarbij beroepsgroepen als kenmerk zijn toegevoegd. In totaal voldeden n=304 respondenten aan de criteria om als zakelijke beslisser door het leven te gaan. De resultaten van deze zakelijke beslisser zijn vergeleken met de gemiddelde Nederlander 20+.
DMS Mobile
De gegevens met betrekking tot het mobiel gebruik zijn gebaseerd op een herondervraging van respondenten uit de DMS najaarsgolf 2013. Selectie van respondenten vond plaats op vestigingsgrootte 50+ en uiteraard moest men in het bezit van een smartphone of tablet zijn. De respondent installeerde de op de smartphone/tablet de meetapp, die ook in het DDMM-onderzoek wordt gebruikt. Dat is LeoTrace® van GfK nurago. De app registreert internetgebruik (url’s) en app-gebruik, inclusief gebruiksduur, voor Android en iOS.
De meting heeft plaatsgevonden van januari tot en met maart 2014. Respondenten is gevraagd om 4 weken mee te doen. In totaal hebben n=19 zakelijke beslissers meegedaan, en zijn er metingen geregistreerd op 28 smartphones en 3 tablets. De respondenten zijn goed verdeeld over vestigingsgrootte, functie en sector. Gegeven het aantal respondenten spreken we van een kwalitatief onderzoek.
Het geheel heeft geresulteerd in 676 meetdagen.