Op dit weblog besteedden we al eerder aandacht aan de online reclamebestedingen aan de eigen website. Hieruit bleek dat de eigen website een zeer populaire uitgavenpost is en groter is dan bijvoorbeeld televisiereclame (hypothese mijnerzijds). Uit de meest recente metingen van de DM Barometer blijkt dat de eigen website nu groter is dan direct mail. Deze laatste was tot voor kort de grootste uitgavenpost voor direct marketeers.
Voor de derde editie van de DM Barometer van van Adforesult en permission-marketingbureau Mailmedia gaven 564 marketeers hun verwachtingen voor de dm-bestedingen in het tweede kwartaal. De eigen website staat met 22% bovenaan en laat hiermee direct mail als belangrijkste dm-kanaal achter zich.
Het onderzoek laat opnieuw zien dat de bestedingen aan direct marketing als onderdeel van het totale marketingbudget in het tweede kwartaal van 2006 met 8% stijgen ten opzichte van een jaar geleden. De groei blijkt vooral te komen uit nieuwe kanalen. Met name weblogs (22%) en viral marketing (21%) zijn de belangrijkste groeiers. RSS is met 17% iets gedaald ten opzichte van de vorige editie.
Dat laatste vind ik een tamelijk hoog aandeel. Niet dat ik twijfel over dat aandeel, maar gevoelsmatig denk ik dat dat hoger ligt dan de bekendheid en het gebruik van RSS. Blijkbaar hebben de direct marketeers veel vertrouwen in het kanaal. En terecht.