Stel je geeft TV-gidsen uit en het non-lineair TV-kijken groeit als kool, dan wil je daar de vinger achter krijgen. Dat deed Bindinc dan ook. Vorige week publiceerde het een Veldkamp-studie onder 1.280 respondenten van 13-70 jaar, die zich uitgebreid lieten ondervragen over hoe zij zich het liefst willen laten ‘gidsen’ in TV-land. En wat blijkt: we raadplegen tv-gidsen en EPG’s (elektronische programmagidsen) het vaakst om te bepalen wat ze willen zien op tv. Bij de 55-plussers is de traditionele tv-gids het belangrijkste middel, terwijl 18-54-jarigen vaker de EPG als bron gebruiken. Jongeren kijken vaker spontaan TV en gebruiken vaker social media voor programma-informatie. Hoewel de meeste audiovisuele content via het televisietoestel het huishouden binnenkomt, worden er ook steeds vaker andere apparaten voor gebruikt. Meer dan zeven op de tien Nederlanders kijken ook op de desktop of notebook, terwijl circa de helft via de tablet kijkt en iets meer dan vier op de tien via de smartphone. Deze apparaten worden vooral gebruikt voor internetvideo’s (op alle apparaten) en programma gemist (op tablets, desktops en notebooks). De meest gebruikte toepassingen daarbij zijn uitzendinggemist en YouTube.
Uit het onderzoek van Bindinc blijkt dat de onderzochte doelgroep gemiddeld 3,6 uur per dag naar audiovisuele informatie kijkt, waarvan 2,1 uur lineaire televisie. Lineair kijken is nog altijd dominant, maar naarmate men jonger is, wordt minder lineair gekeken en meer naar internetvideo’s, opgenomen televisie, programma gemist en Video On Demand (VOD). Zo kijken 13-18-jarigen 1,5 uur per dag lineair en 0,9 uur naar online video’s.
Van de 13-70-jarigen bepaalt bijna de helft van tevoren wat men wil zien, terwijl een iets kleinere groep ‘spontaan’ kijkt. Hoe ouder, des te meer gepland en des te minder spontaan men kijkt. Een kleine 50% van de Nederlanders gebruikt de EPG als informatiebron, gevolgd door de traditionele tv-gids (36%) en apps (21%). Vooral de 55-plusser gebruikt de traditionele papieren programmagids, terwijl 18-54-jarigen hier vaker de EPG voor gebruiken. Bindinc noemt het opvallend dat een kwart van de jongeren (13-17) gebruik maakt van sociale media (facebook) voor programma-informatie.
Het bereik van de RTV-bladen is de laatste jaren flink afgenomen. Vorig jaar constateerden we al een daling van 27% t.o.v. 2007. Als de 55-plussers de gids nog steeds hanteren als leidraad voor TV en de jongeren de EPG en sociale media gebruiken, zal het bereik van deze bladengroep zich langzamerhand uithollen.