Vorige week kwam Newcom met een uitgebreide studie naar het gebruik van social media in Nederland. In een n van maar liefst 15.179 werd gevraagd naar het gebruik van de diverse netwerken en wordt een beeld geschetst voor de toekomst. Het jarige Facebook (10 jaar vandaag!) lijkt vooralsnog het grootste platform, maar de grootste groei moeten we vooral zoeken bij Google+. Dit jaar zal het aantal +-gebruikers van twee naar ruim drie miljoen stijgen. Twitter en LinkedIn moeten genoegen nemen met een toename van zo’n 5 tot 6%. Die groei van Twitter zit zeker niet bij de jongeren. Het aantal afhakers is daar het grootst. De belangrijkste redenen voor jongeren om Twitter de rug toe te keren is dat het teveel tijd kost en dat het te weinig oplevert. Daarvoor in de plaats maken ze steeds meer gebruik van SnapChat en Instagram.
Newcom heeft op basis van vergaarde materiaal een clusteranalyse gemaakt en de gebruikers ingedeeld in vier groepen. De gehanteerde segmentatie is gebaseerd op houding en (mate van) gebruik van de netwerken. Die vier groepen zien er als volgt uit:
De grootste groep zijn de Hesistants, die een wat meer afwachtende houding hebben ten opzichte van het toekomstig gebruik van de sociale media. In deze groep zit bijna een derde van alle afhakers en 30 procent van de 15-19 jarigen. De helft van de Hesitants gebruikt 1 of 2 platformen en 4 van de 10 denkt niet dat sociale media een grotere rol gaat spelen in hun leven.
Een ronduit kritische groep vormen de Sceptics. Hierin zitten twee derde van de afhakers en 4 van de 10 maakt zelfs geen gebruik van de één van de netwerken. De groep ook wat ouder dan gemiddeld; 40 procent van alle 65 plussers zit in de Scpetics. Drie kwart heeft geen vertrouwen en bijna 4 van de 10 maakt zich ernstig zorgen over beheer of verkoop van gegevens.
De groep ‘Convinced’ daarentegen is ronduit positief en ziet het gebruik alleen maar groeien in de toekomst. Hierin zitten 40% van de jongeren en twee derde gebruikt 3 of meer platformen.
Overigens is het niet nieuw dat er een afname van het gebruik van Twitter te zien is. Multiscope signaleerde eind vorig jaar een daling van de groei en GfK rapporteerde tegelijkertijd in de laatste versie van Trends in Digitale Media een afname van vooral het aantal tweets. Het aantal Nederlanders met een Twitter-account blijft volgens GfK met 27% stabiel, maar het actieve gebruik daalde fors in 2013. Het aantal bezoeken ging van gemiddeld 22 per week in december 2012 naar 13 per week in december 2013. Het aantal Twitter-berichten is in deze periode gehalveerd van gemiddeld ruim 8 posts per week naar 3,5.
Foto via Sevendays.nl
Reacties