Vorige week publiceerde GfK de nieuwe rapportage van Trends in Digitale Media, waarin vooral Twitter inleverde qua volume. Het aantal twitter-berichten zou in een jaar tijd gehalveerd zijn, volgens GfK. Vandaag komt Multiscope met resultaten die min of meer dezelfde kant op wijzen. Volgens het Bosche bureau was er in 2013 nog groei te zien binnen de sociale netwerken, maar die was minder dan voorgaande jaren. Het aantal gebruikers van social media nadert dan ook het hoogtepunt, waardoor groei alleen in de ‘breedte’ mogelijk is zoals het aantal uren dat besteed wordt aan sociale media en het gebruik ervan. Over dat laatste is Multiscope positief. Het gebruik zal toenemen.
Facebook blijft het bekendst, 94% van de mensen kent dit netwerk. Nummer 2 is Youtube (82%) en het derde bekendste netwerk is Twitter (79%). In vergelijking met 2012 steeg de bekendheid van Instagram en Pinterest het hardst. De naamsbekendheid van Instagram steeg met 25%, die van Pinterest met 18%.
1. Het percentage van de internetpopulatie dat deze social media website kent. (geholpen naamsbekendheid)
2. Het percentage van de internetpopulatie dat zegt een profiel / lidmaatschap bij deze social media website te hebben.
3. Het percentage van de internetpopulatie dat zegt deze social media website in de afgelopen maand te hebben gebruikt.
4. Het aantal uren dat men zegt actief gebruik te maken van deze social media website. (uren per week)
5. Het percentage van de huidige gebruikers dat verwacht in het komende jaar meer of minder gebruik te maken van deze social media website.
Het totaal aantal uren dat men spendeerde op social media steeg met ruim 39%. Deze stijging is vooral te danken aan het aantal uren dat besteed werd aan Facebook en aan de lichte toename van het aantal gebruikers van social media. In 2012 zat een gebruiker gemiddeld 5 uur per week op Facebook, dit jaar is dat 6 uur en 10 minuten. Het aantal actieve uren op LinkedIn steeg ook, in tegenstelling tot het aantal uren dat aan Youtube, Twitter en Google+ besteed werd. Bij deze netwerken daalde dat aantal.
Ondanks dat het aantal gebruikers niet meer explosief stijgt en het aantal bestede uren voor een aantal netwerken aan het afnemen is, denken gebruikers zelf in 2014 meer gebruik te maken van social media. Vooral LinkedIn en Google+ kunnen rekenen op een toename van het gebruik. 21% van de gebruikers zegt LinkedIn meer te gaan gebruiken, tegenover slechts 6% die zegt komend jaar minder vaak op het netwerk aanwezig te zijn. Een verschil van 15%. Bij Google+ is dat verschil 10% in het voordeel van degenen die zeggen het vaker te zullen gaan gebruiken. Ook Twitter en Youtube kunnen een groei verwachten. Facebook kan een lichte groei verwachten (2%). Vorig jaar was dat echter nog 11%. Ook daar een afname van de groei.