Afgelopen dagen kreeg ik diverse mails met de vraag waarom het onderzoek Kritisch Kastje Kijken van Reclame Rakkers niet op Mediaonderzoek.nl te vinden was. Ik moet u eerlijk bekennen, het persbericht heb ik diverse keren gelezen, maar ik kan er echt helemaal niets mee. Een quote: “85% van de kinderen realiseert zich onvoldoende dat de media-industrie wordt geleid door een winstmotief.” Of deze: “Zo begrijpt 51% onvoldoende dat hun realiteitsperceptie mede wordt beïnvloed door mediatechnische aspecten als geluid, camerastandpunten en special effects.” Kom nou toch.
Bedenk dat het hier gaat om de doelgroep 8-13 jaar. Kan van deze doelgroep een dusdanig professionele visie op het gebodene verwacht worden? Onzin natuurlijk. En die 51% suggereert ook nog ’s dat 49% dat wel heeft.
Ik weet niet welke vragenlijst men heeft losgelaten op deze onschuldige respondenten, maar het verslag van het onderzoek, zoals dat wordt aangeboden in het persbericht, mist mijns inziens alle realiteitszin.
Dat is dus de reden dat ik het onderzoek liet voor wat het was. Een ieder die wel de waarde van dit onderzoek inziet is vrij om te reageren. ‘k Sta open voor elke eye-opener.