Uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht en Wegener DM blijkt dat huishoudens met kinderen met een bepaalde voornaam niet alleen geografische en demografische kenmerken delen, maar ook voorkeuren op het gebied van lifestyle. Het onderzoek geeft een indeling in acht clusters op basis van een samenhang tussen voornamen in hetzelfde huishouden: Arabisch en Turks, elite, Fries, modern, traditioneel, voormodern buitenlands, voormodern Nederlands en voormodern internationaal.
Elke voornaamgroep wordt gekenmerkt door een eigen lifestyle. De groep Arabisch en Turks telt bijvoorbeeld opvallend veel postorderaars. Elitehuishoudens delen een voorkeur voor opiniebladen, terwijl de traditionele groep wordt gekenmerkt door een minder intensief gebruik van internet. Opmerkelijk zijn ook de grote populariteit van loterijen binnen de groep voormodern buitenlands en het relatief grote aantal kinderen in het bezit van een mobiele telefoon in de groep voormodern internationaal.
De voormoderne Nederlandse huishoudens kennen een hoge penetratiegraad van dagbladabonnees. Psychografische verschillen komen onder meer tot uitdrukking in de statusongevoeligheid van traditionele huishoudens en hun minder grote behoefte aan zelfontplooiing.
Een originele manier van consumentensegmentatie. ‘k Ben benieuwd wat de mediaplanners er mee gaan doen.
Klik hier voor het persbericht.