Dat folders af en toe in de sloot belanden is algemeen bekend, maar hoeveel precies dat blijft een vraag. Jaarlijks worden zo’n 11,5 miljard folders verspreid. Stel nou dat 1% de brievenbus niet haalt, dan praat je nog altijd over 115 miljoen stuks die ergens verdwijnen. Om adverteerders meer zekerheid te geven over de distributie van de folder heeft de Businessgroep Verspreidingen van de DDMA recentelijk in principe overeenstemming bereikt over een uniforme meetmethode voor de ontvangst van ongeadresseerd reclamedrukwerk. De methode is vanaf januari 2006 als test ingevoerd. Na de testperiode zal naar verwachting de meetmethode in de tweede helft van 2006 volledig binnen de branche geoperationaliseerd zijn.
DDMA zegt in haar nieuwsbrief: “Voor adverteerders die ongeadresseerd reclamedrukwerk inzetten in hun marketing communicatie, is het van belang om inzicht te hebben in de kwaliteit van verspreiding door de verspreidorganisaties. De vraag is hierbij hoeveel folders er feitelijk worden bezorgd binnen het aangegeven verspreidingsgebied. Op dit moment hebben de verspreidorganisaties eigen methoden ontwikkeld om de verspreidkwaliteit te meten.”
Het lijkt me een zeer goede ontwikkeling. Andere mediumtypen hebben ook een vorm van bewijsnummercontrole en bij print het HOI om de oplage te waarborgen. Kunnen de verspreiders dan ook meteen het bereik van de folders meten. Het onderzoek Thuis binnen Bereik heeft nog steeds geen opvolger.