Via de Nieuwe Reporter gewezen op een inventarisatie van Piet Bakker over het gebruik van media door jongeren. De conclusie van de analyse luidt: “Jongeren gebruiken niet minder media dan vroeger. Ze gebruiken andere media en media anders. Sommige ontwikkelingen lijken onomkeerbaar: de verminderde aantrekkingskracht van traditionele kranten en tijdschriften, de opmars van commerciële omroep en de toegenomen aantrekkingskracht van internet, mobiele telefonie en gaming. Hoewel jongeren prima in staat zijn om te multi-tasken zijn de traditionele media daar kennelijk minder geschikt voor.”
En verder: “De hamvraag: is het een verschuiving in mediagedrag of een fundamentele verandering, blijft lastig. Maar enkele vaststellingen zijn mogelijk. De belangrijkste trends in mediagebruik (minder krantenlezen, meer nieuwe media) is in elke leeftijdscategorie merkbaar, maar bij jongeren zijn deze trends het sterkst. Volledig inzoomen op jongeren als “˜lost generation‘ rechtvaardigt dat niet. Dat ook ouderen zich van bepaalde media en bepaalde media-inhoud lijken af te keren, lijkt bovendien wel eens te worden vergeten. Er is echter wel eerder sprake van een generatie-effect dan van een leeftijdseffect daardoor “˜herstel‘ op latere leeftijd niet waarschijnlijk is. Daarnaast is de voorkeur voor kort en snel nieuws in plaats van achtergronden en analyse, en voor amusement en communicatie in plaats van informatie is onmiskenbaar. Misschien toch iets voor enige zorg.”
Download hier het rapport.
Peter, had je al gezien dat het rapport een jaar oud is? Had het stuk namelijk ook gelezen en met enthousiasme er een samenvatting gemaakt op marketingfacts. Todat ik de datum zag.
Blijft overigens interessante materie!
Had ik gezien, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik pas sinds vandaag op de hoogte ben van het rapport. ‘k Vind het namelijk wel een mooi overzicht en dus van toegevoegde waarde voor dit blog.
Zo’n ‘oud bericht’ doet het nog aardig gezien het aantal views. En ook via Google levert het weer een aardige zoekterm op 😉
Oud is niet per definitie ‘out of date’.