Ondank het feit dat het NUV via een persbericht laat weten dat de tijdschriftenmarkt ‘stabiel op hoog niveau’ presteert, kan ik op basis van de nieuwe HOI-cijfers niet anders concluderen dan dat er sprake is van wederom een sterke daling. Op totaalniveau valt de -1% nog mee, maar het zijn vooral de bestaande titels die flink inleveren. Van de 242 titels waarover gerapporteerd is zijn er 213 bestaande titels, 23 zijn er nieuw en 6 zijn verdwenen van de markt. Binnen de groep bestaande titels laten 144 titels een daling zien van in totaal 10%. Zij beslaan bijna 70% van de markt (zie onderstaande tabel).
Oplagecijfers tijdschriften Q3 2004/2005
Bron: HOI
63 titels zagen hun oplage stijgen met in totaal 9%. Deze groep vormt qua oplage 22% van de markt. Bij zes titels bleef de oplage nagenoeg gelijk.
Als we de oplage van de 23 nieuwe titels vergelijken met de 6 verdwenen titels, dan zien we een toename van ruim 1100%, oftewel een plus van 1,1 miljoen exemplaren. Deze toename compenseert voor een groot deel de daling van 6% van de bestaande titels. In totaal komen we dan op -1% voor het derde kwartaal van 2005 ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2004.
In bovenstaande cijfers heb ik alleen gerekend met de abonnementenoplage en losse verkoop. Andere vormen van verspreiding zijn buiten beschouwing gelaten.
Een vergelijkbare analyse, maar dan over het tweede kwartaal van 2005, staat hier.