Op dit moment wordt door een aantal grote uitgevers binnen VINEX en in samenspraak met PMA hard gewerkt aan de lancering van een nieuw online bereiksonderzoek. Dit onderzoek dient ter vervanging van het STIR-onderzoek, dat in juni van dit jaar vroegtijdig is gestopt. Uitvoerend bureau is GfK, dat met de drie werkmaatschappijen Intomart, Panelservices en Nurago tot een nieuwe opzet is gekomen. Het bereiksonderzoek is inmiddels gestart en de eerste meetdata over de maand september zullen begin november beschikbaar komen. Vanaf begin 2014 zal het meten van mobiel bereik ook onderdeel uitmaken van het onderzoek. Daarnaast zal het voor de mediabureaus mogelijk worden om online campagnes te meten.
De keuze voor GfK kwam na een uitgebreide marktscan, waarin diverse providers hun proposities hebben gepresenteerd. De zes publishers die het initiatief voor het nieuwe onderzoek hebben genomen zijn RTL, NPO, Marktplaats, De Telegraaf, De Persgroep en Sanoma. Wat dat betreft lijkt het op de begintijd van STIR, waarin acht founding fathers de kar trokken.
In de komende 12 maanden zullen voorbereidingen worden getroffen voor de opzet van een structureel onderzoek voor de langere termijn.
Foto via acts2020