De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2013 volgens SPOT uitgekomen op € 446 miljoen. Dat is een daling van 5,6% ten opzichte van de eerste helft 2012. De aanhoudende recessie heeft een effect op de bestedingen in de TV-reclamemarkt. Of het ook effect heeft op het TV-kijken an sich wordt niet gemeld, maar de gemiddelde kijktijd van 201 minuten per dag is nog niet eerder zo hoog geweest in een eerste halfjaar. Waarschijnlijk heeft het natte en koude voorjaar hier meer invloed. De groei in kijktijd wordt volgens SPOT geheel verklaard door het uitgesteld kijken. Lineair kijken is nagenoeg gelijk gebleven. In de eerste helft van 2013 werd € 396 miljoen uitgegeven aan spot advertising en € 50 miljoen aan non-spot advertising (sponsoring). In dezelfde periode hebben de SPOT zenders een gezamenlijke omzet van € 6 miljoen gerealiseerd op online video, een groei van maar liefst 20%. Was dus € 5 miljoen in de eerste helft van 2012.
SPOT ziet de tweede helft van 2013 rooskleurig in: “Een aantrekkende economie in de voor Nederland belangrijke exportlanden zal onze economie, weliswaar trager dan verwacht, vlot trekken. De TV bestedingen herstelde zich na de vorige crisis in 2009 sneller dan de economie zelf. SPOT verwacht dat de TV-markt zich in de tweede helft sneller zal herstellen dan de economie dat zal doen. Gesprekken met bureaus en adverteerders, waarin ook gesproken wordt over ophogingen van jaarcontracten, onderschrijven deze verwachting ten aanzien van de tweede helft 2013.”
Een uitgebreide rapportage van de TV-cijfers staat in deze presentatie van SPOT. Daarin o.a.:
- Het aantal adverteerders daalde van 781 in de eerste helft 2012 naar 756 in de eerste helft 2013.
- Adverteerders zetten meer nieuwe commercials in. Het aantal nieuwe commercials steeg met maar liefst 7%.
- De kijktijd steeg in de eerste helft 2013 naar een record van 201 minuten per dag (6+), terwijl 2013 niet een sportjaar is. Na de introductie van nieuwe populatienorm, de Gouden Standaard, in 2007 is de kijktijd in de eerste helft van het jaar nog niet zo hoog geweest.
- Het uitgesteld kijken (het bekijken van eerder opgenomen programma’s binnen 7 dagen) is in de eerste helft van 2013 gestegen van gemiddeld 6 naar 9 minuten per dag. Het uitgesteld kijken is de verklarende factor voor de toegenomen kijktijd in de eerste helft van 2013. Het lineair (live) kijken bleef nagenoeg gelijk.
- 81% van de Nederlandse huishoudens kan via één of meerdere TV toestellen digitaal TV kijken. Een digitale aansluiting via de kabel is de meest voorkomende toepassing. Eén op de drie huishoudens beschikt inmiddels over een tablet en het bezit van de smartphone is die van het conventionele mobieltje voorbij gegroeid.