Tussen 2003 en 2005 zijn de eigen inkomsten van kinderen en jongeren met 14% afgenomen. In 2003 hadden kinderen en jongeren van 6 t/m 24 jaar nog ruim 14,4 miljard euro aan inkomen, nu is dat 12,5 miljard. De belangrijkste reden hiervoor is dat jongeren minder werken, ze hebben minder bijbaantjes en “˜echte‘ banen en werken ook minder uren. De inkomsten gaan in alle leeftijdsgroepen achteruit.
Verder blijkt dat MSN een steeds grotere rol gaat spelen in de totale mediaconsumptie van jongeren. Andere mediumtypen zoals TV en radio leveren hierdoor consumptietijd in.
Dit blijkt uit het onderzoek Jongeren 2005, dat vandaag in Amsterdam werd gepresenteerd. “˜Jongeren‘ wordt elke twee jaar uitgevoerd door Qrius en gefinancierd door tientallen bedrijven en instellingen.
Uit het onderzoek blijkt ook dat jongeren gelukkig zijn. 79% van de jongeren van 12 t/m 29 jaar geeft zichzelf een rapportcijfer 7 of hoger. En 82% geeft zijn of haar eigen leven een rapportcijfer 7 of hoger. Slechts 9% geeft een onvoldoende.
De zorgen van jongeren nemen echter toe. Ze hebben last van de recessie. Verder heeft de moord op Theo van Gogh veel invloed op jongeren gehad, zeker in de grote steden. Veel jongeren vragen zich af hoe ze in een multiculturele samenleving het best met andere groepen kunnen samenleven, die ze bijvoorbeeld tegenkomen op school en in het uitgaansleven. Dan is er de dreiging van terrorisme, en maken veel jongeren zich zorgen over het milieu en de teloorgang van de verzorgingsstaat.
In het voorjaar van 2005 publiceerde McKinsey het onderzoek ‘21 minuten‘. Dit onderzoek gaat over de verwachtingen die Nederlanders van de toekomst hebben. Eén van de resultaten was dat 70% van de ondervraagden verwacht dat “˜de volgende generaties‘ minder gelukkig zullen zijn dan nu.
Uit Jongeren 2005 blijkt dat de volgende generatie juist optimistischer is. Ze willen zich ook inzetten om de problemen, die ze signaleren, aan te pakken, ook al weten ze niet precies hoe. Een citaat: “Het zou wel erg passief zijn als je al die dingen zo maar op je af laat komen, zonder iets te doen.” (Vrouw, 21 jaar).
Jongeren 2005 laat ook zien dat het mediagebruik van kinderen en met name jongeren in de afgelopen twee jaar aanzienlijk is veranderd. Door het toegenomen gebruik van MSN en van games komen media zoals TV en radio onder druk te staan. Ook krijgt mobiele telefonie voor middelbare scholieren een andere functie. Er wordt minder vaak en minder lang gebeld en er wordt meer gebruik gemaakt van SMS.
Een samenvatting is hier te lezen (PDf).
Bron: Qrius