Kijk, dat is nog ’s nieuws zo op de vrijdagmiddag. SKO heeft Kantar Media/TNS NIPO opdracht gegeven om nog dit jaar twee tests uit te voeren met settopbox (STB) data. SKO zegt dat in de steeds complexere kijkomgeving van televisie- en aanverwante content de STB-data een belangrijk meetinstrument is geworden. SKO verwacht dan ook dat het gebruik van STB-data een plek heeft in de toekomst van het kijkonderzoek. Om de toepassingen te onderzoeken heeft SKO Kantar Media – wereldleider in de verwerking van STB-data – gevraagd om een tweetal tests uit te voeren. Een STB of IP-TV-systeem is in staat om gebeurtenissen die zich voordoen tijdens het gebruik te registreren. De data die dit oplevert kan bijdragen aan de verbetering van kijkcijfers gebaseerd op paneldata. De gegevens zijn echter niet direct bruikbaar. Het betreft ruwe (BIG) data waar nuttige informatie van gemaakt moet worden.
Op dit moment zijn de kijkcijfers gebaseerd op zeer betrouwbare paneldata. Het televisielandschap verandert echter snel, zeker als het gaat om het aantal beschikbare zenders. De noodzaak tot een meeromvattende meting zal daarom, zo is de verwachting, toenemen.
STB-data zou in de optiek van SKO de volgende toepassingen kunnen hebben:
> STB-data als complementaire registratiedata, in aanvulling op de kijkcijfers van de SKO-panels. Registratie van het ‘inschakelgedrag’ van een grote groep huishoudens kan betrouwbaar inzicht verschaffen in de reeks van zenders die de voorkeur geniet van een bepaalde selectie van het Nederlandse publiek – om precies te zijn die huishoudens die een digitaal signaal kunnen ontvangen en die de beschikking hebben over een retourpad.
> Hybride toekomst: data van miljoenen set top boxes gecombineerd met de panel data-profielen van SKO. STB-registratie kan hier van nut zijn, omdat registratie op een grotere schaal de betrouwbaarheid van cijfers voor kleine doelgroepen of niche- of themakanalen vergroot.
> Gebruik van STB-data om inzicht te krijgen in het gebruik van extra diensten als Video on demand (VOD), Electronische Programmagidsen (EPG) of Red Button-applicaties.
De twee voorgenomen tests behelzen de volgende onderwerpen:
1. Validatie van ‘viewing statements’ uit set top box of IP-TV-systeem. Oftewel: is het mogelijk om kijktrajecten te destilleren uit de STB-data en zijn dat ook daadwerkelijke kijktrajecten. Als een settop box een zender aan heeft staan wil dat nog niet zeggen dat de TV aan staat en dat er gekeken wordt.
2. Profileren van STB-data om een inschatting te maken van het totale individuele kijkvolume binnen de belangrijkste doelgroepen.
SKO geeft nu al opdracht tot dit onderzoek, zodat zij voorbereid is op de toenemende beschikbaarheid van STB-data in Nederland. SKO is actief op zoek naar kabel- of IPTV-leveranciers die toegang hebben tot STB-data en die willen samenwerken in dit project.
De concurrent van Kantar en TNS, Nielsen, heeft hier een aardig artikel staan over STB-data. Alweer van een tijdje terug, dus er zal vast wel weer veel veranderd zijn.