Op de site van Cebuco zie ik dat het Mediabelevingsonderzoek weer van start is gegaan. Cebuco heeft samen met Magazines.nl, PMA en PostNL de opdracht voor dit onderzoek aan TNS NIPO gegeven. Dat wordt dan de vierde editie na eerdere publicaties in 1998, 2003 en 2007. Het Mediabelevingsonderzoek is uitgebreid gevalideerd door een keur aan toponderzoekers in de markt en vormt een uniek mediaonderzoek. Het is het enige single source mediaonderzoek in Nederland waarin de prestaties van diverse mediumtypen op eenduidige wijze met elkaar worden vergeleken. Het doel van het onderzoek is het meten van media- en reclamebeleving.
De gevoelsmatige ervaring van de consument
Mediabeleving wordt gedefinieerd als de gevoelsmatige ervaring (subjectieve beleving) die mensen ervaren tijdens het consumeren van media. Reclamebeleving gaat over hoe men de reclame ervaart tijdens die mediaconsumptie.
Een waardevolle verrijking op de bereikonderzoeken
Vanwege de ‘kwalitatieve’ insteek vormt het Mediabelevingsonderzoek een waardevolle verrijking op de bereikonderzoeken die voor elk medium apart worden uitgevoerd. Het onderzoek maakt immers kwalitatieve mediaplanning mogelijk. Op basis van de onderzoeksuitkomsten kunnen die media geselecteerd worden die het beste in staat zijn om een bepaalde boodschap over te brengen.
Nieuwe inzichten
Nieuw in het onderzoek is onder meer dat de beleving van elk mediumtype wordt geanalyseerd naar het apparaat waarop men het medium consumeert. In hoeverre verschilt bijvoorbeeld de beleving van het papieren dagblad of tijdschrift van de beleving van de ‘digitale’ variant via een smartphone of tablet? Nieuwe invalshoeken en de analyses in de tijd, die dankzij de lange historie aan metingen gemaakt kunnen worden, maken het onderzoek extra waardevol.
Het veldwerk vindt op dit moment plaats. Resultaten van het onderzoek worden in de tweede week van januari 2012 verwacht.