Zojuist maakte Thuiswinkel.org de nieuwe cijfers bekend over het online thuiswinkelen in Nederland. De omzet hiervan steeg in de eerste helft van 2011 naar € 4,25 miljard. Dit is 10% meer in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De belangrijkste oorzaak van deze omzetgroei is nog steeds de groei van aantal bestellingen. Het totaal aantal bestellingen in de genoemde periode bedraagt 36,5 mln, oftewel 200.000 online bestellingen per dag. Dat is een toename van 13%. De gemiddelde waarde per bestelling nam licht af met 3% en kwam uit op 116 euro. Het aantal online kopers bleef met 8 miljoen gelijk in vergelijking met de meting van vorig jaar.
De totale omzet van online Travel bedraagt € 1,83 miljard, een groei van 8% vergeleken met 2010-1. Pakketreizen/appartementen kennen het grootse aandeel binnen de online reismarkt, met € 1,14 miljard. Het marktvolume van Vliegtickets/Hotels is € 690 miljoen. Het op 1-na-grootste segment Telecom groeit met 23% naar een omzet van € 540 miljoen in de 1e helft 2011. Ook het segment Kleding stijgt met 11% naar een omzet van € 300 miljoen. Ten opzichte van de 1e helft 2010 zijn de online productbestedingen met 12% gestegen. De verkoop van online diensten zoals reizen, verzekeringen en tickets stijgt met 8%.
De markt zal volgens Thuiswinkel.org voorlopig verder blijven groeien. Ondanks de crisis blijven consumenten enthousiast om online te winkelen. Gemak en gewenning spelen daarbij een grote rol. Consumenten kiezen steeds vaker het internet als hun favoriete aankoopkanaal. Men raakt meer en meer gewend aan het online bestellen van producten en diensten via internet, ook in nieuwe online segmenten zoals bijvoorbeeld fietsen, speelgoed of optiek. Uit het onderzoek blijkt dat negen van de tien online kopers verwacht opnieuw een aankoop te doen in de tweede helft van dit jaar. De verwachting voor de 2e helft van 2011 is dat de omzetgroei stabiel blijft (ca. 10%), waardoor online consumentenbestedingen in 2011 naar verwachting de grens van € 9 miljard zullen passeren.
Ik vraag me soms toch af hoe nauwkeurig deze gegevens zijn. Niet alle shops zijn aangesloten bij TWK, maar steeds meer doen dat wel. Het aantal nieuw shops dat geen TWK merkje heeft is booming. Hoe kunnen ze bijhouden wat daar voor omzet zit?
Thuiswinkel doet naast een telling van de omzetten bij de leden ook nog een grootschalig onderzoek onder consumenten. De combinatie van deze twee bronnen leidt tot een berekening van de totale markt. Zie verder deze pagina van Thuiswinkel, waarop meer wordt uitgelegd over de systemathiek.