Vorige week publiceerde de Stichting KijkOnderzoek (SKO) de eerste cijfers die afkomstig zijn uit de Media Standaard Survey (MSS). Deze survey is een gezamenlijk onderzoek in opdracht van de vier grote JIC’s die verantwoordelijk zijn voor het mediabereiksonderzoek in Nederland. Naast SKO zijn dat NOM, STIR en RAB. De JIC voor buitenreclame is niet aangesloten bij MSS. TNS-NIPO is het uitvoerende bureau, dat op jaarbasis zo’n 5.000 huishoudens aan de tand voelt over allerhande mediazaken zoals TV-kijken, surfen, radioluisteren en het lezen van dagbladen en tijdschriften. De output van MSS wordt als achtergrondinformatie gebruikt voor de mediabereiksonderzoeken en geldt als belangrijkste bron voor populatiecijfers in relatie tot mediagebruik.
De eerste cijfers zijn niet echt heel spectaculair. Gaat over de verdere digitalisering van de Nederlandse TV-huishoudens. 69% van die huishoudens heeft op één of meerdere toestellen de mogelijkheid digitaal te kijken. Twee derde daarvan ontvangt digitale televisie via de kabel, 16% via Digitenne op één van de toestellen, 9% heeft een schotel en 7% heeft een IPTV aansluiting. Glasvezel is in 3% van de huishoudens te vinden als bron van digitale ontvangst.
32% van de huishoudens heeft een harddiskrecorder bij één of meerdere toestellen. 20% heeft een DVD-speler met ingebouwde harddiskrecorder. 13% heeft een harddiskrecorder die in de settop box zit. Steeds vaker zit de harddisk in de settop box geïntegreerd. 17% van de huishoudens heeft een DVD-recorder zonder harddisk.
Tot slot blijkt dat er nog maar weinig TV wordt gekeken via de mobiele telefoon. Slechts 2% kijkt wel eens op deze manier TV.
Aangezien dit de eerste rapportage uit de MSS is, kunnen we nog geen vergelijkingen worden gemaakt met eerdere cijfers. Wil je toch een vergelijking maken, kijk dan eens in dit rapport van Immovator, waarin de penetratie van digitale televisie op 66% uitkomt. Dat rapport is inmiddels ruim een jaar oud.