Vandaag op Adformatie Online de nieuwe cijfers uit het Decision Makers Survey. Volgens het bericht zijn De Zaak en Intermediair de grootste titels als het gaat om tijdschriften. De Zaak dat wekelijks uitkomt bereikt per nummer 13% van de DM-ers. Intermediair bereikt wekelijks 16%. Bij de dagbladen scoort De Telegraaf het hoogst met een bereik van 26%. De Zondagskrant is hier niet in meegeteld.
Het bereiksonderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van de Stichting Decision Makers Survey (DMS). Deze stichting wordt gevormd door 12 uitgevers van dagbladen en tijdschriften: Audax Media, Elsevier Media Amsterdam, Het Financieele Dagblad, PCM Landelijke Dagbladen, SBP BV ““ De Zaak, Sdu Uitgevers, Scope Publishing, De Telegraaf, VNU Business Publications, Weekbladpers Tijdschriften, Metro en Quote Media.
Het eerste Decision Makers Survey is gehouden in 1982 onder de naam DM82 op initiatief van Bonaventua (het huidige EBI) en De Telegraaf. Het onderzoek is daarna op tweejaarlijkse basis uitgevoerd, waarbij naast de initiatiefnemers ook een aantal andere uitgevers het onderzoek afnam. Na een aantal onderzoeken hebben initiatiefnemers en afnemers gezamenlijk de Stichting DMS opgericht. Sinds 1998 wordt het onderzoek ook jaarlijks uitgevoerd.
De doelstelling van het onderzoek is meer inzicht geven in de groep personen in Nederland van 25-64 jaar die betrokken is bij besluitvormingsprocessen bij de aanschaf van producten of diensten binnen een onderneming. Deze groep personen, decision makers, bestaat uit directeuren van grote en kleine ondernemingen (met een ondergrens van drie man personeel), zelfstandigen en een selectie uit hogere en middelbare employees. Deze laatste twee groepen dienen in een screening zelf aan te geven of zij betrokken zijn bij het genoemde beslisproces binnen een onderneming.
Het onderzoek geeft, naast de informatie over producten en diensten, inzicht in het mediagedrag en mediabeleving van de decision makers inclusief kwalitatieve leesgegevens, hun socio demografische kenmerken, gegevens over de onderneming waar zij werken en vragen over producten en diensten die zij zelf bezitten of overwegen aan te schaffen.
Kijk verder op www.retriever.nl/dms of op Marketingfacts voor een mooi overzichtje van bereikcijfers van opeenvolgende DMS-onderzoeken.
Bizz heeft meer bereik onder de DM’s en staat op de nummer 1 positie met een percentage van 16,7%..
Gr.
Deze nr 1 positie van Bizz (het vakblad voor de ondernemer)is in het bereik onder de bladen de telegraaf behoudt zijn nr 1 positie in alle print media. Hierin staat Bizz op de tweede plaats..
Gr
@neuza: waar gaat dit over?