Via Twitter kwam ik bij een onderzoek uit de USA over kinderen en mediaconsumptie. Het betreft een studie van de Kaiser Familiy Foundation onder 8-18 jarigen dat al in 2010 is uitgevoerd (n = 2.000 gezinnen). De belangrijkste conclusie is dat de 8-18 jarigen ‘leading’ zijn in het gebruik van digitale media. Mocht je willen weten hoe de mediaconsumptie er in de toekomst uit gaat zien, ga dan kijken bij deze doelgroep, zo stellen de rapporteurs. De kids zijn niet bang voor technologie en hebben er ook niet jaren over gedaan om gewend te raken aan digitale media. Ze weten domweg niet beter. Een paar highlights:
Kinderen zijn grootgebruikers als het gaat om media en ze zijn zeer goed in het multitasken. Printmedia komen maar zeer weinig voor in het consumptiepatroon van de 8-18 jarigen. De digitale media consumptie daarentegen “is going through the roof”. De ouders van de onderzochte kinderen maken zich niet tot weinig druk over het overmatige mediagebruik van hun kroost. Sterker nog, ze doen er zelf hard aan mee. In 2/3 van de huishoudens staat de TV aan tijdens het eten, in 75% van de huishoudens staat de TV aan terwijl er niemand kijkt, 70% van de kinderen hebben een TV op hun kamer en slechts in één derde van de huishoudens zijn er regels over het gebruik van media en dan meestal alleen voor TV. En als uitsmijter stelt het onderzoek dat de kinderen met de meeste mediaconsumptie de laagste schoolcijfers halen.
En daar komt dan heel even het waarschuwende vingertje van de Kaiser Family Foundation. Deze stichting zet zich in voor allerhande gezondheidsaspecten van de Amerikaanse samenleving en heeft in de media een bedreiging gevonden voor de gezondheid en het welzijn van de Amerikaanse jeugd. Vandaar het onderzoek.
Niettemin de moeite waard om even te bekijken. De uitgebreide set aan slides (45) staat hier.
Foto: Shapingyouth