STIR heeft vandaag de uitkomsten van de Internet Marktmonitor 2010 gepubliceerd. De Internet Marktmonitor is een panelonderzoek van STIR dat onder 1.000 personen het surfgedrag op alle websites registreert. Dit in tegenstelling tot de Webmeter (n=10.000), dat alleen het surfgedrag op de STIR-aangesloten websites vastlegt. In de top 10 is niet veel veranderd ten opzichte van een jaar geleden. Zeven van de tien sites staan op dezelfde plaats. Facebook steeg bijna 30 plaatsen en heeft zich als nieuwkomer in de top 10 genesteld tussen reuzen als Hyves, Marktplaats en Hotmail. Opvallend is ook de stijging van de ‘website’ addthis.com. Het schiet vanaf een 205e positie in 2009 naar nummer 16 in 2010. Het geeft de populariteit van social media aan. Via de addthis kun je zogeheten sharebuttons plaatsen op je facebookpagina, twitteraccount of webblog.
Veel websites genereren slechts een beperkt bereik. Per maand hebben circa 1.300 websites een gemiddeld bereik van meer dan 1% en alleen de top 70 websites hebben een bereik van meer dan 10%.
De top 100 op basis van gemiddeld maandbereik is opgenomen in onderstaande tabel. STIR heeft er voor gekozen om de tabel zonder bereikcijfers te publiceren om verwarring met de eigen Webmeter te voorkomen.
De hele Internet Marktmonitor meet gemiddeld 25 miljard pageviews per maand, waarvan 27% behoort tot de STIR-websites. Voor de top 10 geldt een aandeel van 57%. Dit hoge aandeel wordt vooral veroorzaakt door Hyves en Marktplaats die ten opzichte van hun bereik een zeer hoog aantal pageviews genereren.
De top 100 over 2010 ziet er als volgt uit:
(STIR-A is website gemeten via advertentienetwerk in STIR)
Korte uitleg van de Internet Marktmonitor
De Internet Marktmonitor is een panelonderzoek van STIR dat onder 1.000 personen het surfgedrag op alle websites registreert. Dit in tegenstelling tot de Webmeter (n=10.000), dat alleen het surfgedrag op de STIR-aangesloten websites vastlegt.
De Internet Marktmonitor heeft als doel het totale surfgedrag in Nederland vast te leggen en daarbinnen de verhouding tussen STIR-websites en niet-STIR-websites te bepalen. Tevens geeft de monitor potentiële nieuwe STIR deelnemers weer.
De metingen van de Internet Marktmonitor zijn gebaseerd op het thuissurfgedrag op alle websites. Werk- en andere locaties worden buiten beschouwing gelaten. Over de periode van januari t/m december 2010 was het Marktmonitor panel gemiddeld 1.010 leden groot. De samenstelling is zoveel mogelijk representatief voor de Nederlandse surfpopulatie.
Voor alle websites is per maand het bereik binnen de Nederlandse surfpopulatie van 13 jaar en ouder berekend. Bereik is het percentage personen van de steekproef dat gedurende een maand minimaal één pagina van een website heeft bezocht. Aangezien de rapportage meerdere maanden beslaat zijn de resultaten als maandgemiddelde over de betreffende periode berekend (i.v.m. de vergelijkbaarheid met andere bronnen zoals de Webmeter). De top 100 van websites, zoals die staan vermeld in het jaarboek van STIR, is dan ook gesorteerd op het gemiddeld maandbereik. STIR publiceert zoals gezegd dit gemiddelde maandbereik niet om verwarring met de cijfers uit de Webmeter te voorkomen.
Het jaarboek van STIR is hier te downloaden. Vorige week verscheen al het hoofdstuk over de Establishment Survey en een overzicht van de Webmeter 2010. Nieuw is een beschrijving van de datafusie tussen NOM en STIR die in 2009 is uitgevoerd. Dit voorjaar zal deze fusie opnieuw plaatsvinden, waarover later meer.