De netto bestedingen voor televisiereclame (spots) zijn in 2010 met bijna 11% gestegen en kwamen uit op € 863 miljoen. De non-spot-bestedingen stegen met 6,6% naar € 111 miljoen. In totaal dus een budget van € 974 miljoen. Daar moet volgens SPOT nog een klein plukkie bij want het publiceert voor het eerst ook de bestedingen voor pre rolls. Deze bestedingen bij online video verdubbelden in 2010 ten opzichte van 2009 en komen uit op € 9,5 miljoen. Dat betekent een aandeel van 1% in de totale TV-koek. Maar ja, zijn dat eigenlijk wel bestedingen aan televisiereclame? Het zijn misschien wel inkomsten voor de bij SPOT aangesloten exploitanten, maar worden wel via internet binnengehaald toch?
Terug naar televisie. Volgens SPOT waren in het vierde kwartaal van 2009 de eerste tekenen van herstel van zowel de economie als de televisiereclamemarkt merkbaar. De forse daling van de eerste drie kwartalen werd teruggedrongen tot een daling van slechts enkele procenten. Vervolgens stabiliseerde de televisiereclamemarkt in het eerste kwartaal van 2010, om in het tweede kwartaal van 2010 een double digit groei te laten zien. Uiteindelijk kwam de televisie spot markt uit op € 863 miljoen; een groei van 10,6%. Met uitzondering van het eerste kwartaal lag in elk kwartaal de groei boven de 10%. Vooral het tweede en derde kwartaal lieten een forse stijging zien. Met deze cijfers zit de televisie spot markt boven het niveau van 2008, het jaar vóór de crisis.
De non spot markt heeft zich ook hersteld in 2010, zij het niet zo sterk als de spot markt. Met een groei van 6,6% kwam de non spot markt uit op een omzet van € 111 miljoen, net onder het niveau van 2008.
Dat de online video markt booming is, wordt ook in 2010 bevestigd. SPOT rapporteert een omzet van € 9,5 miljoen voor pre rolls; een verdubbeling van de omzet ten opzichte van 2009 en een meervoud van het niveau in 2008.
Reacties