Centercom heeft afgelopen zomer in samenwerking met Validators onderzoek gedaan naar de impact van Retailsigns in de supermarkt. Dat zijn zeg maar reclameposters met een behoorlijk formaat. Het doel van dat onderzoek was om te achterhalen hoe er gekeken wordt naar reclameposters in het algemeen en hoe je met een reclameposter op de winkelvloer kunt opvallen. In vier verschillende sessies zijn 12 posters van bekende retailmerken door middel van een eyetracker voorgelegd aan steeds 100 respondenten. Door gebruik te maken van eyetracking wordt het objectieve kijkgedrag van de respondenten vastgesteld. Validators deed dat door uitingen zowel stand-alone als in de supermarkt-omgeving te laten zien. Vervolgens wordt met een specifieke stellingenmethode gemeten of het merk goed is onthouden. De learnings die zojuist zijn gepresenteerd door Centercom zijn als volgt samen te vatten:
1. Houd de uiting simpel en communiceer een duidelijke boodschap. Je kunt ervan uitgaan dat je niet meer dan een paar seconden de tijd hebt voor informatieoverdracht. Maak daarom optimaal gebruik van deze tijd.
2. Contrast en kleurgebruik zorgen ervoor dat een uiting opvalt, maar trekken ook de aandacht naar specifieke elementen op de uiting.
3. Gezichten van mensen (of dieren) trekken de aandacht. We zijn allemaal geprogrammeerd om terug te kijken wanneer iemand naar jou kijkt.
4. Met “vectoren” wordt het kijkgedrag in een design gestuurd. Hier zijn verschillende trucjes voor, zoals het gebruik van een menselijke kijk – of vingerverwijzing. Door een afgebeeld persoon een bepaalde kant op te laten kijken, volgt men deze kijkrichting.
5. Houd er rekening mee dat ongeveer 1,3 miljoen Nederlanders (waarvan het merendeel mannen) een afwijking voor het zien van kleuren hebben. Pas op met het combineren van de kleuren rood en groen want deze kleuren zijn moeilijk te onderscheiden voor kleurenblinden.
6. Herkenbaarheid: door consequent gebruik te maken van een bepaalde kleur, vaste elementen of vaste opmaak, zal je uiting sneller herkend worden.
7. Houd rekening met je omgeving. In een supermarkt wordt vaak gebruik gemaakt van de kleur rood voor actieposters of aanbiedingen. Probeer daarom je uiting niet volledig weg te laten vallen in deze omgeving.
8. Gebruik visuals als associatie met je merk. Visuals trekken beter de aandacht dan tekst en blijven vaak beter in het geheugen hangen.
Doe er uw voordeel mee als u morgen besluit een poster op te hangen in een winkel! Maar ik denk dat de learnings ook goed toepasbaar zijn op posters in abri’s of op billboards.
Reacties