Het nieuwe bereiksonderzoek voor buitenreclame, kortweg BRO, nadert zijn voltooiing. Het afgelopen jaar is door de betrokken exploitanten en JIC-partners BVA en PMA enorm veel werk verzet om alle relevante data te verzamelen. Het onderzoek is complex van opzet door het grote aantal vlakken op uniforme wijze moest worden geïnventariseerd. Ook het in kaart brengen van de verkeersstromen, onder andere met behulp van Webmapping en GPS, kostte meer tijd dan vooraf was voorzien. Al met al gaat het om ruim 70.000 vlakken verdeeld over heel Nederland en een steekproef van 10.000 mensen die gedetailleerd hun verplaatsingen hebben vastgelegd. Het onderzoeksmodel, waarin al deze gegevens zijn verzameld, berekent vervolgens het bereik en aantal contacten van alle geregistreerde vlakken.
De Technische Commissie JIC buitenreclame, die bestaat uit vertegenwoordigers van PBE, PMA en BVA heeft de komende maanden de handen vol aan het controleren van de data, de bronnen en de methodiek achter de verwerking ervan. Daarna kunnen de exploitanten en de bureaus de bereiksgegevens van de verschillende aanbieders en pakketten vergelijken en hier actief mee plannen.
Het buitenreclame onderzoek vindt plaats onder auspiciën van het Joined Industry Committee Buitenreclame bestaande uit PBE, PMA en BVA. Het veldwerk is uitgevoerd door TNS NIPO en de methodologie is de verantwoordelijkheid van Simon Cooper Associates. Cooper heeft dit model al eerder in verschillende Europese landen geïntroduceerd zoals Zweden, Noorwegen, Finland en Ierland.
De belangrijkste verbetering ten opzichte van het oude onderzoek is de ‘likely to see’ (LTS) in plaats van ‘opportunity to see’ (OTS). Voorheen werd uitgegaan van het feit dat een aanwezigheid van een persoon in de straat ook leidde tot een contact met een buitenreclamevlak. In het model van Cooper is dat niet per definitie zo. Door het vastleggen van allerlei kenmerken van het vlak en de omgeving van het vlak in combinatie met eyetrackstudies wordt de contactkans verfijnder berekend dan voorheen. Stel dat een vlak heel ver van de straat af staat of er staat een obstakel voor, dan is de kans dat iemand zo’n vlak waarneemt kleiner dan wanneer zo’n vlak pal aan de straat staat zonder obstakel. Klinkt heel logisch, maar in het oude onderzoek werden dit soort kenmerken niet meegenomen.
Van alle ruim 70.000 vlakken zijn in het nieuwe onderzoek dus nauwkeurig alle kenmerken vastgelegd die op de één of andere manier een contactkans kunnen bepalen. Denk hierbij aan formaat, positie, verlichting, afstand tot stoeprand, hoogte e.d.
Zoals gezegd zijn alle relevante gegevens nu verzameld en wordt er druk gewerkt aan de controles van alle output. Die controles zullen nog wel enkele maanden in beslag gaan nemen.
Peter, dit betekent dus dat de cijfers begin volgend jaar beschikbaar komen? Geen cijfers dit jaar meer?
We gaan ons best doen Fred!
Wat betekend eigelijk de afkortingen van PBE, PMA en BVA. En wat doen zij?
Je hebt helemaal gelijk Fahim. Teveel jargon en afkortingen. PBE is het platform buitenreclame exploitanten en is de overkoepelende organisatie van die exploitanten. PMA is het platform media adviesbureaus en BVA is de bond van adverteerders. Deze drie partijen (exploitanten, bureaus en adverteerders) vormen de Joint Industry Committee, oftewel JIC.
Helder zo?