Vandaag werd bekend dat het luisteronderzoek het tendertraject heeft ingezet. De tender voor het nieuwe Radio Luisteronderzoek start 1 september a.s. De opdrachtgevers voor het nieuwe onderzoek zijn BVA, NPO, RAB, PMA, oftewel de leden van het nieuwe JIC Radio Luisteronderzoek. Het bestaande luisteronderzoek (CLO) is tot nu toe gebaseerd op een ‘MOC-constructie’ (Media Owner Committee), dus zonder de adverteerders en mediabureaus. De afgelopen maanden is er overeenstemming bereikt tussen alle partijen over de organisatiestructuur en over de eisen en wensen met betrekking tot het nieuwe onderzoek. De nieuwe Joint Industry Committee (JIC) sluit beter aan bij de volgende stap die het Radio Luisteronderzoek wil gaan maken. Het expliciete streven is om als JIC een extra impuls te geven aan de kwaliteit en de praktische bruikbaarheid van het Radio Luisteronderzoek in Nederland.
Het Request for Proposal is vanaf 1 september beschikbaar op de site van RAB voor geïnteresseerde onderzoeksbureaus die willen deelnemen aan de tender. Saillant detail is dat het persbericht over de luistertender het logo van het huidige uitvoerende bureau (Intomart GfK) met zich meedraagt. Opening van het bericht op een iPad levert het volgende beeld op:
Oké, het is een oud logo van Intomart, maar toch 😉
RAB-directeur George Bohlander zegt in hetzelfde bericht over de tender: “Wij dagen als JIC de onderzoeksbureaus die deelnemen aan deze tender uitdrukkelijk uit om met een aantrekkelijk en creatief voorstel te komen.” BVA-senior mediaspecialist Hanne Alblas: “BVA is uitermate tevreden over de samenwerking met PMA en de radio-exploitanten. Onze wens om meer inzicht te krijgen in reclamebereik komt in deze RFP goed naar voren.”