Onlangs publiceerde ABN Amro een sectorupdate met betrekking tot de mediabranche. De PDF van dat rapport vind je op deze pagina, waar overigens nog meer rapporten staan over de mediabranche. In 26 pagina’s wordt u snel bijgepraat over de diverse sectoren zoals communicatiebureaus, uitgeverijen, RTV en telecom. Veel achtergrondcijfers en grafieken, iets minder diepgang dan je zou verwachten bij de titel (Visie op media en technologie). Maar goed, het rapport is er en we kunnen er goed mee uit de voeten. Volgens ABN Amro laat de advertentiemarkt in 2010 een zeer bescheiden herstel zien (0-2%). Een aantal evenementen zoals het WK Voetbal zorgen voor extra mediabestedingen. Pas vanaf 2011 zal het bedrijfsleven volgens de bank bij overtuigend economisch herstel weer volop gaan investeren in marketing.
Toegevoegde waarde bureaus
ABN Amro gaat verder: “Na een relatieve adempauze zal internet weer een bovengemiddelde groei kennen in de reclamebestedingen. Toch zal internet steeds minder gezien worden als tegenhanger van de traditionele media. En raakt het juist steeds meer vervlochten met deze media, net zoals bijvoorbeeld online retail zich verhoudt ten opzichte van de detailhandel. Het structureel combineren van reclame voor verschillende mediumtypes tot één samenhangende en succesvolle crossmediale marketingcampagne, is nog lang niet uitgekristalliseerd. Dit biedt reclame- en mediabureaus kansen om toegevoegde waarde te bieden en dus omzet te genereren.”
Maar ABN AMRO ziet ook bedreigingen vanuit de huidige vernieuwingstrend en betere meetbaarheid van het effect van reclame. “Vooral in de relaties tussen adverteerders en reclamebureaus is steeds vaker sprake van accountwisselingen. Mediabureaus kunnen klanten aan zich binden door professionele dienstverlening op basis van harde resultaten. Reclamebureaus zitten in een segment dat met een grote mate van creativiteit veel grilliger is. In een snel veranderende omgeving, moeten bureaus meer dan ooit vernieuwen en hun toegevoegde waarde hard maken.”