De bruto mediabestedingen kwamen in het eerste kwartaal van 2010 uit op bijna € 1,3 miljard. Dat is een stijging van 5,6% ten opzichte van dezelfde periode in 2009. Dit blijkt uit de meest recente cijfers van Nielsen. Binnen audiovisuele media lagen de bruto mediabestedingen van televisie en radio boven het niveau van het eerste kwartaal in 2009. Televisie groeide met 3,6% tot € 580 mln. en radio met 6,1% tot € 118 mln. De bruto mediabestedingen voor radio groeiden weer voor het eerst sinds juli 2009. Bioscoop was het enige AV-mediumtype dat een daling noteerde over het eerste kwartaal. Bioscoopreclame daalde met 28,3% tot € 2 miljoen. De dagbladen lieten als enige binnen de printmedia groei zien. Met een stijging van maar liefst 14% kwam het dagbladbudget uit op € 219 miljoen. De publiekstijdschriften daalden 5,2% en de vaktijdschriften leverden 14% in.
Sinds de daling in december zitten de mediabestedingen aan folders weer in de lift. De retailers bezorgden voor € 158 mln. papier in de brievenbus. Dat is een groei van ruim 25% ten opzichte van Q1 vorig jaar. Out of Home en internet moesten beide een daling incasseren. Nielsen noteerde respectievelijk -1,5% en -7,5% waarmee de budgetten op € 60 en € 35 miljoen uitkwamen.
Branches
Van vier van de vijf branches binnen de top 5 namen de bruto mediabestedingen toe ten opzichte van 2009. De grootste branche, Retail, groeide met 18,2% het hardst van allemaal. Deze groei werd voornamelijk veroorzaakt door een toename van de mediabestedingen in de categorieƫn Filiaalbedrijven Supermarkten (17,6%), Filiaalbedrijven Meubelen (46,5%), Warenhuizen (36,7%) en Drogisterijen, Parfumerieƫn (45,8%). Retail wordt gevolgd door Persoonlijke verzorging (13,8%), Voedings- en Genotmiddelen (6,6%) en Horeca, Toerisme, Recreatie (6,4%). In de top 5 daalden alleen de mediabestedingen aan Telecom ICT. Die kwamen uit op -0,2%. De mediabestedingen in de sector Transport lagen voor het eerst sinds het vierde kwartaal van 2008 boven het niveau van een jaar eerder (1,5%).
Adverteerders
De top 5 adverteerders had in het eerste kwartaal van 2010 een aandeel van 10,1% binnen de totale bruto mediabestedingen. Alleen KPN besteedde minder dan een jaar geleden. De bruto mediabestedingen van Unilever groeiden met 19,1% en ook Procter & Gamble heeft de mediabestedingen opgeschroefd (39%). Unilever adverteerde in deze periode voornamelijk voor Dove en Becel, bij Procter & Gamble staan Pringles, Ariel en Always bovenaan de lijst. Opvallend is verder dat adverteerder T-Mobile de mediabestedingen na drie kwartalen van daling heeft opgeschroefd met 65,7%.
Definitie
De gerapporteerde cijfers hebben betrekking de registratie van de bruto mediabestedingen van nationale producten en diensten in de mediumtypen Televisie, Radio, Dagbladen, Publiekstijdschriften, Vaktijdschriften, Sponsored Magazines, Folders, Out of Home en Bioscoop. Bij de berekening van de bruto mediabestedingen worden advertenties gewaardeerd tegen de geldende tariefkaart van het betreffende medium. Dat wil zeggen dat er geen rekening wordt gehouden met eventuele kortingen of individuele prijsafspraken. De bruto mediabestedingen geven de mediadruk in Nederland weer. De werkelijke (= netto) mediabestedingen kunnen afwijken.
73% verschil
En dat die verschillen kunnen oplopen blijkt wel uit de volgende vergelijking: televisie noteerde vorige week een netto omzet van 156 miljoen over het eerste kwartaal van 2010. Bruto werd 580 miljoen omgezet. Zie boven. Het verschil bedraagt dus € 424 miljoen. Er zit dus een verschil van 73% tussen het bruto en netto bedrag.