Afgelopen woensdag presenteerde Paul van Niekerk (directeur SPOT ) de jaarcijfers 2009 en de outlook voor 2010. Het slechte nieuws was dat de netto bestedingen voor televisiereclame in 2009 teruggelopen zijn met 8,7% (van € 855 miljoen in 2008 naar € 781 miljoen in 2009). In de eerste 3 kwartalen van 2009 liepen de bestedingen terug met 10% – 13%, in het 4e kwartaal gaat het wat minder slecht en loopt de daling terug tot -3%. De non spot bestedingen zijn in 2009 met 12,5% gedaald (van 119 miljoen euro in 2008 naar 104 miljoen euro in 2009).
Het goede nieuws is dat SPOT in 2010 een licht herstel verwacht voor de totale reclamebestedingen en daarbinnen een lichte groei van het aandeel van televisie. Van Niekerk geeft daarvoor twee redenen:
- Televisie-exploitanten hebben veel geïnvesteerd in hun produkt (meer digitale zenders, meer crossmediale reclame vormen, meer internetsites) en kunnen de consument nog beter bereiken en activeren.
- De sportevenementen: de Olympische Winterspelen in Vancouver en het WK voetbal in Zuid Afrika zorgen altijd voor een boost in de bestedingen.
Het optimisme van SPOT is mede ingegeven door het feit dat het aandeel van televisie binnen de bruto bestedingen gestegen met 1,1% (van 49,6% in 2008 naar 50,7% in 2009).
Bron: Nielsen
Later die middag liet Linda Boks (Zenith Optimedia) zien dat het bestedingsaandeel van televisie lager uitkomt als je naar de netto cijfers kijkt omdat de zenders zeer royaal zijn met het geven van kortingen aan adverteerders.
Branches
De hoek waar zich in 2009 de grootste dalingen voordoen in de bestedingen zijn banken en verzekeringen (vanwege de financiële crisis) en vroegconjuncturele sectoren als de autobranche en de uitzendbranche. De bestedingen zijn redelijk op peil gebleven in sectoren die actief zijn op het gebied van de dagelijkse consumptiegoederen, zoals de ‘fast movers’ en de supermarkten. De sterkst groeiende branches zijn die van de dagelijkse producten voor eten, drinken en lichaamsverzorging. De grote adverteerders zoals P&G, Unilever, Coca Cola adverteren anticyclisch en hebben in 2009 meer uitgegeven aan tv reclame dan in 2008.
Hai Edouard, dank voor je eerste bijdrage. Heb jij die netto cijfers van Linda ook nog ergens?
In de stortvloed van cijfers die gepresenteerd werden heb ik alleen genoteerd dat de kortingen bij tv het hoogste zijn (tot wel 70%) en bij buitenreclame met 35% het laagste uitkomen. De presentatie van Zenith Optimedia staat nog niet online 🙁