Begin deze week werd er door de Groep Publiekstijdschriften van het NUV uitgebreid gekeken in een glazen bol. Tijdens ‘Bladen in de Balie’ werd een onderzoek gepresenteerd naar de toekomstverwachtingen van en door de bladenmarkt. Uit dit onderzoek blijkt dat uitgevers en redacteuren van publiekstijdschriften sterk verdeeld zijn in hun verwachtingen over wat 2010 zal gaan brengen. De ene helft van de bladenmakers is onzeker of de markt dit jaar zal herstellen, de andere helft is voorzichtig optimistisch. Toch denkt 44% dat van de 200 titels die worden uitgegeven door de leden van de Groep Publiekstijdschriften er per saldo 20 zullen omvallen. 11% denkt zelfs dat het er meer zullen worden. 45% verwacht dat het aantal tijdschriften dat de uitgave zal moeten stoppen kleiner zal zijn.
Inkomsten en besparingen
De meeste (54%) bladenmakers verwachten dat de advertentiemarkt onvoldoende zal herstellen van de terugval van vorig jaar. 43% van de respondenten denkt echter dat de inkomsten uit advertenties dit jaar 10 procent hoger zullen uitvallen dan in 2009 en 3% verwacht een nog sterker herstel. De beperkte groei van de advertentie-inkomsten zal moeten worden gecompenseerd met lezersinkomsten. 55% verwacht dan ook dat de gemiddelde losse verkoopprijs (in 2009 nog 3,75 euro) dit jaar zal stijgen tot boven de 4 euro. 41% denkt dat het wel mee zal vallen met de prijsstijging.
Dat er nog verder bezuinigd zal worden op redacties staat vast voor 55%; 45% denkt echter dat de bodem qua besparingen op redactionele kosten is bereikt.
Succesvolle categorieën
Zelfs over de vraag of de hype van de personality glossy over zijn hoogtepunt heen is, is de bladensector verdeeld. 16% denkt dat er in 2010 geen nieuwe titel rond een bekende Nederlander bij komt en 49% denkt dat het tot hooguit één nieuw blad beperkt blijft. Maar 34% denkt dat er ruimte is voor nog meer van dit soort bladen.
Mind- en bodybladen zullen het ook in 2010 goed blijven doen. Volgens 23% rondt deze categorie dit jaar het meest succesvol af, gevolgd door populairwetenschappelijke bladen (16%) en vrouwenweekbladen (9%).De mannenbladen gaan het daarentegen het moeilijkst krijgen, zo meent 20%, gevolgd door omroepbladen (18%), auto- en motorbladen en opinietijdschriften (beiden 10%).
De resultaten van de enquête zijn gepubliceerd op www.bladenindebalie.nl.
Top 100 publieksbladen
Eind vorig jaar verscheen ook de Top 100 publieksbladen in het vakblad Media Facts. Deze top 100 is een ranking van de 100 grootste tijdschrifttitels op basis van advertentie- en lezersinkomsten. Daarin werd duidelijk dat de markt flink onder druk staat. Zeker voor wat betreft de bruto advertentie-inkomsten. Die daalden maar liefst 13%, terwijl de lezersinkomsten slechts een half procent naar beneden gingen. De cijfers staan in onderstaande tabel:
Bron: Mediafacts nr. 6 2009
De top 100 representeert zeker niet de hele markt, maar geeft wel een beeld van de ‘bovenkant’ van die markt. Die is dus goed voor 982 miljoen euro in 2009. Als we een aantal edities van die top 100 op een rijtje zetten is goed te zien dat de advertentie-inkomsten voorheen in de buurt van de lezersinkomsten lagen qua ontwikkeling, maar dat 2009 een zeer a-typisch jaar is. De duikeling van -13% is op z’n minst significant.