Volgens de nieuwste cijfers van Nielsen’s Global Adview Pulse zijn de internationale mediabestedingen nog steeds in mineur, maar toont het tweede kwartaal van 2009 tekenen van herstel. In Nederland is dat nog zeker niet het geval. Voor herstelpuntjes moeten we naar de Asia Pacific, dat sinds het begin van 2009 als eerste een groei noteerde. Het internationale onderzoek van Nielsen omvat de mediabestedingen uit 27 markten in Azië, Noord-Amerika, Europa en Afrika over de eerste zes maanden van 2009.
Bron: Nielsen
Het tweede kwartaal van 2009 noteerde een daling van 5,8% ten opzichte van dezelfde periode in 2008. In het eerste kwartaal was deze daling nog 7,9%. Voornamelijk Asia Pacific is met een groei van 6,5% in het tweede kwartaal een stuwende kracht achter de afnemende daling, Europa en Noord-Amerika hebben nog steeds te maken met de gevolgen van de economische crisis. Over de eerste zes maanden van 2009 zijn de mediabestedingen gedaald met 6,8%.
Radio en Televisie groeit in Asia Pacific
Alle mediumtypen zijn geconfronteerd met terugvallende advertentie-uitgaven van adverteerders in het eerste halfjaar van 2009. Tijdschriften en dagbladen hebben het meest te lijden gehad met dalingen van respectievelijk 18,5% en 7,5%, met negatieve groei in alle regio’s. Radio is in veel landen het mediumtype gebleken met het meest stabiele dalingspercentage (-3,1% internationaal), terwijl er een stijging van 3,1% is genoteerd in Asia Pacific. De resultaten voor Televisie verschillen per regio, in Noord-Amerika (-14,9%) en Europa (-8,0%) daalden de bestedingen, terwijl Asia Pacific een groei noteerde in de eerste zes maanden van 2009 vergeleken met dezelfde periode in 2008.
Bron: Nielsen
Net als over de eerste zes maanden van 2009, hebben Televisie en Radio de laagste procentuele dalingen genoteerd in Q2 2009. In Asia Pacific is een groei geregistreerd en in Noord-Amerika en Europa een daling.
Automotive en Finance blijven achter
Het merendeel van de branches heeft nog te maken met een afname van de mediabestedingen vergeleken met vorig jaar. Doordat enkele adverteerders hun budget hebben opgeschroefd zijn er drie branches met een positieve ontwikkeling in de eerste zes maanden van 2009.
Bron: Nielsen
Retail, FMCG en Gezondheidszorg zijn de enige categorieën waarvoor meer geadverteerd is in de eerste zes maanden van 2009 dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dit is volgens Nielsen gedeeltelijk vanwege een toename in de bestedingen voor primaire producten zoals voedingsmiddelen, voor goedkopere alternatieven buitenshuis zoals quick service restaurants en voor doe-het-zelf producten. Dit is zeker een goed teken aangezien alleen Retail in het eerste kwartaal een duidelijke groei noteerde.
Automotive en Financiële Dienstverlening noteerden ook in de eerste zes maanden van 2009 de grootste procentuele afname van mediabestedingen. De financiële sector toont in een aantal landen een positieve ontwikkeling, Automotive daarentegen heeft in alle landen die Nielsen registreert een daling van de mediabestedingen genoteerd, behalve in India. Er is voor 0,6% minder geadverteerd in Telecommunicatie, waarmee de afname van de bestedingen verder terugliep dan in het eerste kwartaal. Aangezien er een trendwijziging is opgemerkt in o.a. China, Frankrijk, Italie, Spanje en de V.S., zullen adverteerders hun strategieën wijzigen.