Vandaag publiceert NOM de nieuwe jaarrapportage van de NOM Print Monitor (NPM). Het rapport bevat de gegevens over het bereik van dagbladen en tijdschriften in de periode juli 2008 t/m juni 2009. In deze periode hebben 25.316 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 13.665.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Vanaf juli 2008 is een aantal nieuwe titels in de NPM gemeten: next.one (deze titel is in het najaar 2008 weer gestaakt), Mediazine, Kek mama en Landleven. Vanaf januari 2009 zijn Mama en Terdege in de meting opgenomen. In april 2009 is Kassa Magazine tussentijds toegevoegd. Deze titels publiceren NOM alleen in de schriftelijke rapportage omdat ze slechts een half jaar in de meting hebben meegelopen.
Een aantal titels dat in de NOM Print Monitor wordt gemeten, is in de loop van 2008/2009 door hun uitgevers uit de markt gehaald; dat betekent dat de meting van deze titels in de NPM is gestaakt. Het gaat om de volgende titels: M van NRC Handelsblad, GTO, DAG en next.one. Verder zijn op verzoek van uitgevers de volgende titels uit de meting verwijderd: Allerhande, Bizz, Tips & Trucs, Wetenschap in beeld en Voetbal Magazine. Al deze titels zijn in de huidige publicatie van de NOM Print Monitor niet meer opgenomen.
Na de methodevernieuwing in de NPM in 2006, blijft NOM naast het gemiddeld bereik bij elke publicatie nieuwe gegevens over dagbladen en tijdschriften publiceren. Tot nu toe zijn de volgende nieuwe gegevens gepubliceerd: dageditiebereik van dagbladen in de vorm van leeskansen, leesduur voor de doordeweekse edities en weekendedities en gegevens over de opbouw van bereik in de tijd voor tijdschriften opgeleverd (time planning). In deze publicatie worden de gegevens over de leesduur van dagbladen niet gepubliceerd; de Technische Commissie van NOM is bezig om de vraagstelling te testen en te optimaliseren.
Afgelopen zomer is voor het eerst de maandbereiksindex voor dagbladen gepubliceerd; daarmee kan het verloop van gemiddeld bereik van dagbladen per maand gevolgd worden. In het najaar volgt de publicatie van kwartaalbereiksindex voor tijdschriften. Is het bereik van een tijdschrift hoger in het laatste kwartaal dan in het eerste kwartaal? Of is het bereik stabiel over het hele jaar? Kwartaalbereiksindex geeft daar een antwoord op. De bereiksindex-gegevens worden aan alle participanten van NOM verstrekt. In het kader van meer vergelijkbaarheid tussen de bereiksonderzoeken in Nederland heeft NOM in deze publicatie een aantal zogenaamde commerciƫle doelgroepen opgenomen, te weten Business-to-Business doelgroep, Boodschappers 13+, Boodschappers 20-49 en Boodschappers met kinderen in de leeftijd van 0-17 jaar. Op deze manier kunnen in verschillende bereiksonderzoeken exact dezelfde doelgroepen geanalyseerd worden.
Dit najaar wordt ook nog een nieuwe fusiebestand tussen NOM en STIR gepubliceerd.