Vandaag publiceert SPOT het TV Rapport 2009 met daarin de conclusie dat er een kijkconcentratie plaatsvindt bij de grotere TV-zenders. Het aandeel van de top 5, 10 en 20 zenders is in 2008 toegenomen. Volgens SPOT duidt dit er op dat fragmentatie in het TV-kijken niet aan de orde is. “Consumenten ontdekken de nieuwe technologie van televisie, maar gebruiken dit in kleine hoeveelheden. Dit geldt zowel voor het bekijken van opgenomen programma’s (uitgesteld kijken), het kijken naar digitale zenders en voor het afspelen van online streams.” Het aandeel in de kijktijd van de top 5 zenders stijgt in 2008 van 54% naar 59%, bij de top 10 zenders stijgt dit van 75% naar 79% en bij top 20 zenders (de in SPOT verenigde zenders) van 88% naar 90%. Ook het live kijken blijft veruit dominant met meer dan 90% van de totale kijktijd. Uitgesteld kijken en digitale zenders realiseren tezamen iets minder dan 5% van de kijktijd. De kijktijd van online streams wordt nog niet gemeten en kan dus ook niet in een aandeel worden uitgedrukt. Wel wordt het aantal opvragingen (requests) van TV-programma’s geregistreerd.
Onderstaand meer resultaten uit het TV-rapport 2009:
Het rapport staat hier online.