Vandaag publiceert NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) nieuwe bereikcijfers voor dagbladen en tijdschriften. NOM is de standaard voor het printbereik net zoals SKO dat is voor televisie, RAB voor radio en STIR voor internet. De vandaag gepubliceerde cijfers gaan over de periode 2007-II en 2008-I, oftewel de tweede helft 2007 en eerste helft 2008. De bereikcijfers staan hier in een PDF. Daarin is ook te zien dat het gisteren opgeheven dagblad DAG een lezerskring van ruim 700.000 personen had. Dat is toch behoorlijk. NRC Handelsblad haalt dat bijvoorbeeld niet. In totaal hebben 24.874 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan het onderzoek. Deze steekproef staat voor 13.597.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Intomart GfK is het uitvoerende bureau.
Vanaf juli 2007 is een aantal nieuwe titels in de NPM opgenomen: anwbAuto, DAG, DIVA en Vrouw. Deze titels worden, mits groot genoeg, zowel in de schriftelijke rapportage als ook in het elektronische bestand gepubliceerd. Vanaf januari 2008 zijn de volgende titels in de meting gekomen: Mind Magazine, Grazia, Wetenschap in Beeld, Royalty, Yoga, Hollands Diep, Gala, Zoom.nl, Felderhof, ONDERNEMEN! en Management Scope. Deze titels publiceert NOM alleen in de schriftelijke rapportage.
Voor het eerst zijn gegevens over de leesduur van dagbladen opgenomen in het elektronische bestand. Dit heeft als voordeel dat leesduur ook in mediaplanningsoftware kan worden gebruikt. Er is een grote vernieuwing doorgevoerd in de manier van vragen naar leesduur bij dagbladen. Er wordt nu apart gevraagd naar het lezen van doordeweekse nummers en weekendnummers van dagbladen. Voor beide groepen zijn nu exacte cijfers beschikbaar. Misschien nog een belangrijkere vernieuwing voor printplanning betekent het opleveren van gegevens over de opbouw van bereik in de tijd voor tijdschriften. Van elk tijdschrift is nu te bepalen hoe het bereik onder lezers zich in de tijd opbouwt. Tot voor kort maakten de mediaplanningsprogramma‘s gebruik van één bereiksopbouwcurve voor alle bladen. Daarmee is voor het eerst in de geschiedenis van printplanning de zogenaamde time planning voor tijdschriften op basis van echte data mogelijk geworden.
Naast nieuwe rapportages heeft NOM ook een vernieuwing doorgevoerd in de manier waarop gemiddeld bereik van tijdschriften wordt berekend. Daarvoor wordt de zogenaamde nummerbereikpositie gebruikt (het bereik na 6 verschijningsintervallen van een blad). Om het bepalen van de nummerbereikspositie nog betrouwbaarder te maken heeft NOM besloten om de informatie van alle meetpunten in de berekening te betrekken. Op deze manier baseren zij de berekening op veel meer waarnemingen dan in het verleden en tegelijkertijd zorgen het voor eventuele correctie van mogelijke meeteffecten op bereik. De optimalisatie van de methode voor de berekening van gemiddeld bereik heeft een klein positief effect op het bereik van tijdschriften. Als laatste vernieuwing noemen wij de optimalisatie van de weging van de NPM gegevens met twee variabelen.
Tot zover de citaten uit het persbericht. Alle info snap ik, behalve de laatste alinea. Geen idee wat daar staat. Iemand?