Het is alweer twee jaar geleden dat Sanoma Uitgevers met de Waardenmonitor op de markt kwam. Ik leefde zelfs in de veronderstelling dat het onderzoek ter ziele was, maar het tegendeel blijkt nu het geval. Zojuist werd bekend dat de monitor is uitgebreid met zes nieuwe titels. Dat zijn Grazia, Gala, Mind Magazine, Happinez, delicious. en de website www.styletoday.nl. De Waardenmonitor bevat nu 86 verschillende media en 100 merken.
De kern van de waardenmonitor is dat je merken en media kunt matchen op een groot aantal dimensies en waarden. Dat is op een heel andere manier naar een blad en de lezers kijken dan uitsluitend naar bereik en profiel. Je kijkt dan meer naar achterliggende waarden en kenmerken van lezers. Voorbeeld: uit een waarde-analyse van het glossy segment blijkt dat de perceptie van glossy-tijdschriften vooral individueel georÏŠenteerd en prestatiegericht is. Jezelf bewijzen en vrijheid zijn ook twee belangrijke kenmerken in de waardenbeleving van glossies. Het blijkt dat Grazia en Gala voldoen aan dit waardenprofiel, maar dat er ook onderlinge verschillen zijn. Vooral als het gaat om de associatie met uitdaging dan wel zekerheid en je eigen weg gaan dan wel conformistisch zijn. Over het algemeen wordt Grazia meer geassocieerd met uitdaging en je eigen weg gaan en zijn de Gala-lezers meer gericht op zekerheid en conformistisch zijn (status, in de smaak vallen, leven zoals het hoort).
Klinkt allemaal erg wollig en ingewikkeld, maar kan voor adverteerders doorslaggevend zijn om de ene titel wel in te schakelen en de andere niet. Zeker als titels qua bereik en profiel vergelijkbaar zijn.
Meer voorbeelden zijn hier te zien. Kijk ook even rond op de site van de Waardenmonitor.
Reacties