De Stichting Kijkonderzoek (SKO) gaat vanaf september starten met een proef waarin een groot aantal digitale televisiekanalen gemeten gaan worden. SKO gebruikt hiervoor een nieuwe techniek voor het herkennen van zenders (Enhanced Audience Measurement Audio Matching) Het gaat hierbij om Nederlandse en buitenlandse zenders die gemeten gaan worden. SKO wil met het meten van de zenders meer inzicht krijgen in het onbekende schermgebruik bij digitale huishoudens, maar ziet ook dat er grenzen zijn aan de meetbaarheid en betrouwbaarheid. Vandaar de pilot. Halverwege 2009 worden de eerste resultaten van de pilot (SKODigitaal) verwacht.
Hoe kan het dat de SKO van Groot Britannie, de BARB, wel al kijkcijfers heeft van digitale kanalen? Heeft iemand enig idee welke methode zij gebruiken en waarom wij niet een soortgelijke methode inzetten?
@Loes digitale televisie is in Engeland al veel langer en op veel grotere schaal gemeengoed, dus dat meet wel wat makkelijker. Over de hoed en de rand zal ik SKO ’s vragen.
Ik zie dat je het hebt over “Enhanced Audience Measurement”, echter, sinds halverwege 2007 gebruikt SKO naar mijn weten “Enhanced Audio Matching”. Weet je zeker dat je informatie juist is?
“Enhanced Audience Measurement” wordt namelijk pas in 2009 door de bbc als pilot gelanceerd, toch? graag je reactie want ik wil hier heelgraag uitsluitsel over.
Mvg,
Sjoerd
Nou Sjoerd. Ik leefde toch echt in de veronderstelling dat er maar één smaak EAM op de markt was, maar blijkbaar zijn er meer. Dank voor de top sowieso. Ik zal eens kijken of we na dinsdag het antwoord hebben. Dan is de presentatie van SKO. Helaas kan ik daar zelf niet bij zijn, maar zal SKO alvast vragen naar de juiste EAM . . .
@Sjoerd: Audio Matching it is!! Zal het aanpassen.